Zmiany w budżecie obywatelskim: znamy szczegóły (FOTO)

Nowy podział dzielnic, zmiana form głosowania, możliwość zgłaszania i realizowania projektów społecznych, nowe zasady weryfikacji wniosków – to między innymi główne zmiany budżetu obywatelskiego w Świdnicy przedstawione dziennikarzom podczas konferencji prasowej. Obecnie trwa kampania informacyjna, a świdniczanie pójdą głosować dopiero w kwietniu przyszłego roku.

 

Nowy podział dzielnic, zmiana form głosowania, możliwość zgłaszania i realizowania projektów społecznych, nowe zasady weryfikacji wniosków – to między innymi główne zmiany budżetu obywatelskiego w Świdnicy przedstawione dziennikarzom podczas konferencji prasowej. Obecnie trwa kampania informacyjna, a świdniczanie pójdą głosować dopiero w kwietniu przyszłego roku.

 – Przez kilka miesięcy analizowaliśmy dwie edycje przeprowadzone w latach poprzednich. Niestety, w mojej opinii nie był to projekt dobrze przygotowany – stwierdziła prezydent Świdnicy, Beata Moskal-Słaniewska i wyjaśnia, że w budżecie obywatelskim powinny znaleźć się zadania możliwe do zrealizowania w danym roku budżetowym, dobrze wycenione kosztowo i takie, które władze są w stanie wykonać prawidłowo w sposób formalny.  

Jak zapewnia rzeczniczka świdnickiego magistratu, Magdalena Dzwonkowska, trzecia edycja budżetu partycypacyjnego to nowe, bardziej czytelne zasady.

Co się zmieni?

Główne zmiany ŚBP 2016 to: nowy podział dzielnic z uwzględnieniem wniosków mieszkańców (wydzielenie dzielnicy Kolonia oraz podział Osiedla Młodych), sprawiedliwy podział środków na zadania dzielnicowe, zmiana form głosowania (1 głos na 1 zadanie dzielnicowe i 1 głos na zadanie miejskie), umożliwienie zgłaszania i realizowania projektów społecznych, nowe zasady weryfikacji wniosków, wydłużenie terminu głosowania do 1 tygodnia oraz jedno z ważniejszych – realizacja projektów tylko na terenach gminy miejskiej Świdnica.  – Po wielu dyskusjach i rozmowach z różnymi środowiskami stwierdziliśmy, że tylko możliwa jest realizacja zadań na terenie gminy miejskiej, ponieważ z tym było najwięcej problemów i są one nawet do dzisiaj – wyjaśnił Szymon Chojnowski, zastępca prezydenta.

Głos będzie można oddać:  w wyznaczonych lokalach, elektronicznie (aplikacja internetowa) i korespondencyjnie. – Będzie głosowanie w lokalach, ale nie tak jak to było w poprzednich edycjach, czyli przy udziale urny i całej komisji. Te urny będą wyznaczone w miejscach, o których wcześniej poinformujemy. Aby zwiększyć frekwencję, a także zachęcić młodzież szkół ponadgimnazjalnych do głosowania, to urny staną również we wszystkich szkołach ponadgimnazjalnych na terenie miasta. Głosowanie korespondencyjne będzie polegało na tym, że dana osoba, będzie mogła za pomocą placówki pocztowej wysłać na adres Urzędu Miejskiego kartę do głosowania – poinformował Krystian Werecki, koordynator projektów związanych z inicjatywą obywatelską oraz budżetem obywatelskim i zapewnił, że cały koszt tego przedsięwzięcia miasto chce wziąć na siebie.

Ile kasy?

W tym roku pula środków do wykorzystania została zwiększona do 3,6 miliona złotych. Zmienił się też podział pieniędzy. Na zadania ogólnomiejskie przeznaczono mniej, bo 2 mln zł (w ubiegłym roku było to 2,5 mln zł), ale zwiększono środki na zadania dzielnicowe aż do 1,6 mln zł. To o 500 tysięcy złotych więcej niż w drugiej edycji budżetu obywatelskiego, co oznacza, że w każdej z dzielnic zostanie zrealizowanych więcej małych inwestycji.

Tak jak w poprzedniej edycji, urzędnicy zachęcają do udziału w głosowaniu, ponieważ gra jest warta świeczki. Dzielnica, która wykaże się największa frekwencją w głosowaniu, otrzyma tradycyjnie dodatkowy bonus w wysokości 30 tysięcy złotych.

9 okręgów:

Centrum

Śródmieście                              

Osiedle Młodych Południe   

Osiedle Młodych Północ      

Osiedle Zawiszów

Osiedle Zarzecze                    

Dzielnica Kolonia

Dzielnica Południowa            

Dzielnica Zachodnia

Harmonogram: 

ZAKRES CZASOWY

POSTĘPOWANIE DOTYCZĄCE REALIZACJI BUDŻETU OBYWATELSKIEGO

 

1 październik 2015r.

 

Rozpoczęcie kampanii informacyjnej.

 

1-30 październik 2015r.

Spotkania informacyjne z mieszkańcami                w dzielnicach.

 

do 30 listopada 2015r.

Składanie przez mieszkańców propozycji inwestycji.

 

1 grudnia 2015r. – 27 luty 2016r.

Weryfikacja propozycji projektów zadań inwestycyjnych przez Zespół Weryfikacyjny.

 

do 1 marca 2016r.

Ogłoszenie listy zweryfikowanych pozytywnie projektów.

do 30 marca 2016r.

Ustalenie przez Prezydenta ostatecznej listy propozycji i ogłoszenie listy propozycji, które zostały zakwalifikowane do głosowania w ramach Budżetu Partycypacyjnego.

 

11 -17 kwietnia 2016r.

Głosowanie nad projektami zadań.

 

 

Ogłoszenie wyników głosowania.

 

 

 

 

 (BFG)

 

{gallery}galerie/150915budzet{/gallery}

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *