Rajd czas zacząć!

Świdnica przez dwa dni stanie się rajdową stolicą Polski. W piątek i sobotę odbędzie się 43. Rajd Świdnicki Krause, pierwsza eliminacja LOTOS Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Start i meta rajdu w Świdnicy, a pierwsza okazja do zobaczenia w akcji rajdowców nadarzy się już wczesnym rankiem w sobotę, podczas odcinka testowego…
Świdnica przez dwa dni stanie się rajdową stolicą Polski. W piątek i sobotę odbędzie się 43. Rajd Świdnicki Krause, pierwsza eliminacja LOTOS Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Start i meta rajdu w Świdnicy, a pierwsza okazja do zobaczenia w akcji rajdowców nadarzy się już wczesnym rankiem w sobotę, podczas odcinka testowego…
Co, gdzie, kiedy?
Od godziny 8.00 do 12.00 zawodnicy będą mogli sprawdzić ustawienia podczas odcinka testowego zlokalizowanego w bardzo bliskiej odległości od Świdnicy (Witoszów – Modliszów). Tzw. shakedown poprzedza start właściwej rywalizacji i daje możliwość wprowadzenia ostatnich poprawek w ustawieniach samochodów.
Ceremonia startu rozpocznie się o godzinie 13.00 w Rynku w Świdnicy. Pierwsi zawodnicy przejadą przez rampę startu już o 14.00.
Pierwszy odcinek specjalny (Rościszów – Walim) wystartuje o godzinie 15.10, kolejna próba to odcinek specjalny Miłków – Kamionki startujący o 16.05. Zawodnicy powrócą na te trasy podczas drugiej pętli; odpowiednio o 18.25 i 19.20. Meta sobotniego etapu zaplanowana jest na godzinę 21.00. Tego dnia załogi będą miały do pokonania cztery odcinki specjalne.
W niedzielę 26 kwietnia zawodnicy rozpoczną rywalizację od godziny 9.00 od odcinka specjalnego Kamionki – Jawornik. Następnie odbędzie się próba Dziećmorowice – Walim (start o 10.00). Załogi podczas drugiej pętli przejadą te same odcinki o 12.40 i 13.40.
Ostatnim, ale niezwykle widowiskowym i interesującym odcinkiem specjalnym będzie próba rozgrywana na ulicach Świdnicy. W tym roku, w myśl nowych przepisów, próba ta będzie dodatkowo punktowana, dzięki czemu walka na niej powinna być jeszcze bardziej interesująca. Start odcinka miejskiego Świdnica (Power Stage) jest zaplanowany na 15.08.
Ceremonia zakończenia rajdu odbędzie się w świdnickim Rynku o 16.30.
Program 43. Rajdu Świdnickiego Krause
Etap 1 – sobota, 25 kwietnia 2015 r.
Start – Świdnica, Rynek 14.00
Park serwisowy – OSiR Świdnica, ul. Śląska 17.15, 20.15
OS 1/3 Rościszów – Walim 1/2 15.10, 18.25
OS 2/4 Miłków – Kamionki 1/2 16.05, 19.20
Meta I etapu – OSiR Świdnica, ul. Śląska 21.00
Etap 2 – niedziela, 26 kwietnia 2015 r.
Start rajdu do 2 etapu – OSiR Świdnica, ul. Śląska 8.00
Park serwisowy – OSiR Świdnica, ul. Śląska 8.00, 11.25
Serwis oddalony – plac Grunwaldzki, Świdnica 15.20
OS 5/7 Kamionki – Jawornik 1/2 9.00, 12.00
OS 6/8 Dziećmorowice – Walim 1/2 10.00, 13.40
OS 9 Świdnica (Power Stage) 15.08
Meta rajdu – Świdnica, Rynek 16.30
Szukamy faworytów
Lista zgłoszeń do 43. Rajdu Świdnickiego Krause liczy aż 83 załogi. Przedsezonowe zapowiedzi dotyczące ilości najmocniejszych samochodów sprawdziły się z nawiązką. W Świdnicy i okolicach będziemy mogli podziwiać aż siedem Fordów Fiesta R5! To wynik, który powoduje, że pod tym względem nasz rajd będzie jednym z najsilniej obsadzonych w Europie.
Z numerem 1 w Świdnicy wystartuje Grzegorz Grzyb z Robertem Hundlą. Grzesiek to zawodnik kompletny, w zeszłym roku zdobył kolejny tytuł mistrza Słowacji, jest aktualnym wicemistrzem Polski, a kilkanaście dni temu wygrał rozgrywany na Węgrzech Rajd Eger. Wie jak pojechać szybko i skutecznie i z pewnością jest jednym z głównych pretendentów do zwycięstwa. Nr 2 to Łukasz Habaj i Piotr Woś. Świetnie czują się w Fordzie Fiesta R5, a wygrane w zeszłym roku rajdy pokazują, że mogą być skuteczni w każdych warunkach.
Z nr 3 wystartuje Maciej Oleksowicz z Michałem Kuśnierzem. Ta załoga ma bardzo duże doświadczenia w zagranicznych startach, a Fiesta R5 w ich rękach to bardzo niebezpieczne dla rywali narzędzie. Jeżeli nie zabraknie im szczęścia będą wysoko w klasyfikacji generalnej rajdu. Tomasz Kuchar z Danielem Dymurskim wystartują z numerem 4. Wrocławski zawodnik zdecydował się na zmianę samochodu, a trasy naszego rajdu są mu bardzo bliskie. Wygrał tutaj w 2010 roku, ale czy zdoła powtórzyć sukces w tym sezonie? Liczymy na szybką i bezkompromisową jazdę tej załogi. Nr 5 to Tomek Kasperczyk i Damian Syty. W ubiegłym roku zaskoczyli swoją dojrzałością i szybką adaptacją do nowego i silnego samochodu. W tym roku oczekiwania są równie wysokie i liczymy na to, że będą regularnie „podgryzać” czołówkę i zaczną ryzykować nieco więcej, tak aby uzyskiwać rezultaty bliżej miejsc na podium. Jeżeli pojada bezbłędnie mogą uzyskać bardzo dobry wynik. Nr 6 to doskonale znani Maciek Rzeźnik i Przemek Mazur. Ich odległy numer startowy spowodowany jest tym, że w zeszłym sezonie podróżowali ze zmiennym szczęściem. Trasy Rajdu Świdnickiego bardzo lubią i wielokrotnie pokazali, że potrafią być na nich groźni. W tym roku są zdecydowanymi kandydatami do podium, a swoim bezkompromisowym stylem jazdy zyskują uznanie w oczach kibiców. Nr 7 to Filip Nivette i Kamil Heller. Filip przez wielu jest typowany na czarnego konia zawodów, ale sam podkreśla, że potrzebuje doświadczenia w nowym dla siebie samochodzie. Na pewno tę załogę stać na dobre wyniki na poszczególnych próbach, a jeżeli nie zabraknie im szczęścia to będą wysoko w klasyfikacji generalnej.
Warto zwrócić również uwagę na załogę nr 8 – Marcina Gagackiego z Marcinem Bilskim, startujących w klasie Open N i potrafiących swoim autem przyjechać bardzo wysoko nie tylko w swojej klasie. Jeden z najciekawszych samochodów (Ford Fiesta PROTO) przywiezie do Świdnicy Mariusz Stec – nr 9. Świetna walka rozegra się zapewne w najliczniej obsadzonej klasie 4, a rywalizacja Dariusza Polońskiego, Jacka Jureckiego i Radka Typy będzie rozpalać kibiców rajdowych. Warto zwrócić uwagę na rajdowy powrót Grzegorza Siekluckiego i Bartosza Foltynowicza w Oplu Kadecie, a Panie za kierownicą zgłoszone do tegorocznych zawodów to: Balbina Gryczyńska (nr 54), Małgorzata Kosińska (57) i Klaudia Temple (81).
Ściganie w nowej formule
Sporo niespodziewanych zmian znalazło się w nowym regulaminie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Polski Związek Motorowy postanowił uatrakcyjnić rywalizację tak, by walka o punkty toczyła się do samego końca. Rajdy będą krótsze, ale szansę na ściganie dostanie większa grupa zawodników. 43. Rajd Świdnicki Krause będzie prekursorem nowinek, bo świdnicka impreza otwiera rajdowy kalendarz.
Nowe przepisy zawierają w sobie mieszankę pomysłów z WRC oraz ERC. Kierowcy będą rywalizować o punkty według klucza 25 za pierwsze miejsce, 18 za drugie, 15 za trzecie i dalej 12, 10, 8, 6, 4, 2 i 1 punkt za dziesiąte miejsce w klasyfikacji końcowej rajdu. Dodatkowo ostatni oes każdego rajdu będzie nosił miano Power Stage i będzie dodatkowo punktowany wg klucza 3-2-1.
Cały sezon podzielono na dwie części (każda składa się z czterech rajdów) i w każdej z nich do końcowego wyniku w sezonie będą wliczane po trzy najlepsze wyniki. W sumie liczyć się więc będzie sześć startów danego kierowcy w całym sezonie.
Kolejną nowinką jest rezygnacja z zawodów Rajdowego Pucharu Polski – tak zwanej II ligi. Teraz wszyscy będą ścigali się razem,l co z pewnością będzie zdecydowanie bardziej czytelne dla kibiców.
Zmiany dotkną też Rajd Świdnicki Krause. Przede wszystkim zawody zostały skrócone z trzech do dwóch dni, krótsza będzie też trasa. Kierowcy będą mieli do przejechania 135 kilometrów na dziewięciu odcinkach specjalnych. Rozgrywany dotychczas w piątek super OS ulicami Świdnicy przeniesiono na niedzielę – będzie to wspomniany Power Stage, a więc ostatni odcinek rajdu.
– Skrócenie długości rajdu jest wymogiem regulaminowym – podkreśla Roman Grygianiec, dyrektor rajdu i prezes Automobilklubu Sudeckiego, głównego organizatora rajdu. Nowym wymogiem jest też określona dokładnie długość poszczególnych etapów. Pierwszy – krótszy o długości 35 km (+- 10 proc) i drugi – dłuższy – 90 km (+-10 proc.).
Na szczęście nie zabraknie kultowych odcinków specjalnych. Kierowców tradycyjnie zobaczymy między innymi w Walimiu, Rościszowie i Kamionkach…
Biuro Obsługi Kibica
Miasteczko Rajdowe tradycyjnie usytuowane jest na terenie Ośrodka Sportu i Rekreacji Świdnicy (ul. Śląska 35). Tam też od czwartku, 23 kwietnia funkcjonować będzie Biuro Obsługi Kibica. W nim do nabycie między innymi Karnet Ubezpieczeniowy Kibica, oficjalny program rajdu, plakat, mapy i pakiet kibica (komplet: program rajdu, mapa, plakat). Ponadto Biuro Obsługi Kibica (BOK) udziela informacji na temat rajdu. BOK będzie czynny w czwartek od godziny 8.00 do 20.00, piątek od godziny 8.00 do 22.00, w sobotę od godziny 8.00 do 21.00 i w niedzielę od godziny 7.00 do 12.00.
Karnety Ubezpieczeniowe Kibica
Karnety Ubezpieczeniowe Kibica – dwudniowy lub jednodniowe będą do nabycia w Biurze Obsługi Kibica (BOK) lub w punktach zlokalizowanych bezpośrednio przed trasami odcinka specjalnego. Ceny: 25.04.2015 r., sobota, odcinek testowy – cena 10 zł; 25.04.2015 r., sobota, etap I: OS 1.2.3.4 – cena 10 zł; 26.04.2014 r., niedziela, etap II : OS 5,6,7,8 – cena 10 zł; dwudniowy z odcinkiem testowym 25-26.04.2015 r. sobota-niedziela – cena 20 zł.
(KF, ram)
{fcomment}