Zabytkowy wagon odkryty [FOTO]

Na austriacki wagon z 1904 roku natrafiło Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej. Wagon od ponad dziesięciu lat stał nieużywany, a wcześniej służył jako noclegownia wałbrzyskim ogrodom działkowym.

Na austriacki wagon z 1904 roku natrafiło Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej. Wagon od ponad dziesięciu lat stał nieużywany, a wcześniej służył jako noclegownia wałbrzyskim ogrodom działkowym.

 

 

Jak wynika z uzyskanych informacji od działkowców, wagon został postawiony na terenie Rodzinnych Ogrodów Działkowych ROD „Zacisze” w roku 1978. Służył jako miejsce noclegowe dla gości i rodzin działkowców, którzy korzystali z sali działkowca przy okazji różnych imprez orgaznizowanych prze działkowców. Od roku 2004 przestał pełnić swoją rolę. W roku 2014 stowarzyszenie zainteresowało się wagonem, który jak na obecne czasy jest w dość dobrym stanie. Prowadzone rozmowy z Zarządem ROD „Zacisze” przyniosły rezultaty, a w roku 2015 wagon sprzedano SMKJ za symboliczną kwotę.

Wałbrzyszak, bo tak go nazywamy, jest pozbawiony układu cięgłowo – zderzakowego oraz układu hamulcowego i podciągów. Nie zraża to nas jednak, ponieważ w wyniku przypadkowego odkrycia znaleźliśmy w Polsce taki sam wagon z przebudowanym nadwoziem. Podwozie jest zachowane w stanie nienaruszonym, a obecny właściciel zezwolił na demontaż w/w elementów. Wnętrze naszego wagonu jest oryginalnie zachowane, brakuje jedynie ławek i półek bagażowych. Dla potrzeb działkowców przejście pomiędzy przedziałami zakryto dzieląc wagon na dwie nierówne części. Zachował się również przedział WC – przybliża Łukasz Romaniecki, prezes SMK.

Stowarzyszenie dotarło do fabrycznych rysunków wagonu oraz producenta, którego jest firma StEG Simmering Austria. Wagon został zbudowany w roku 1904.

17 września członkowie stowarzyszenia wraz z wolontariuszami rozpoczęli akcję związaną z przemieszczeniem znaleziska z ulicy Nowy Dom na ulicę Marii Skłodowskiej Curie. Na kilka tygodni przed planowanym przewozem SMKJ przygotowało teren poprzez wykoszenie roślinności oraz wyburzenie betonowych postumentów, na których znajdował się wagon.

Operacja przestawienia była najtrudniejszym etapem, ponieważ wagon trzeba było przeciągnąć po ziemi, a następnie obrócić o dziewięćdziesiąt stopni by ostatecznie przepchać pod wiaduktem kolejowym linii Wałbrzych Główny – Kłodzko Główne. Ten etap zadania bardzo ułatwiła nam firma Carson – TT z Wałbrzycha, która dysponuje ciężkim holownikiem drogowym. Ustawienie pod wiadukt było prostym zadaniem w porównaniu z przeciągnięciem wagonu pod wiaduktem kolejowym. Wiadukt ma wysokość 3.50 meta zaś wagon 3.80 metra. Różnicę tę pokonano wykonując ręcznie podkop w nawierzchni drogowej. 18 września uniesiono wagon dźwigiem samochodowym, a następnie załadowano na lawetę niskopodwoziową. Rozładunek odbył się na ulicy Ceglanej w Jaworzynie Śląskiej – dodaje prezes SMK.

Co się stanie z odkryciem przeczytasz w „Wiadomościach Świdnickich”.

 

SMK Jaworzyna Śląska

{gallery}galerie/150922wagon{/gallery}

{fcomment}

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *