Zabytkowy wagon odkryty [FOTO]

Na austriacki wagon z 1904 roku natrafiło Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej. Wagon od ponad dziesięciu lat stał nieużywany, a wcześniej służył jako noclegownia wałbrzyskim ogrodom działkowym.
Na austriacki wagon z 1904 roku natrafiło Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej. Wagon od ponad dziesięciu lat stał nieużywany, a wcześniej służył jako noclegownia wałbrzyskim ogrodom działkowym.
Jak wynika z uzyskanych informacji od działkowców, wagon został postawiony na terenie Rodzinnych Ogrodów Działkowych ROD „Zacisze” w roku 1978. Służył jako miejsce noclegowe dla gości i rodzin działkowców, którzy korzystali z sali działkowca przy okazji różnych imprez orgaznizowanych prze działkowców. Od roku 2004 przestał pełnić swoją rolę. W roku 2014 stowarzyszenie zainteresowało się wagonem, który jak na obecne czasy jest w dość dobrym stanie. Prowadzone rozmowy z Zarządem ROD „Zacisze” przyniosły rezultaty, a w roku 2015 wagon sprzedano SMKJ za symboliczną kwotę.
– Wałbrzyszak, bo tak go nazywamy, jest pozbawiony układu cięgłowo – zderzakowego oraz układu hamulcowego i podciągów. Nie zraża to nas jednak, ponieważ w wyniku przypadkowego odkrycia znaleźliśmy w Polsce taki sam wagon z przebudowanym nadwoziem. Podwozie jest zachowane w stanie nienaruszonym, a obecny właściciel zezwolił na demontaż w/w elementów. Wnętrze naszego wagonu jest oryginalnie zachowane, brakuje jedynie ławek i półek bagażowych. Dla potrzeb działkowców przejście pomiędzy przedziałami zakryto dzieląc wagon na dwie nierówne części. Zachował się również przedział WC – przybliża Łukasz Romaniecki, prezes SMK.
Stowarzyszenie dotarło do fabrycznych rysunków wagonu oraz producenta, którego jest firma StEG Simmering Austria. Wagon został zbudowany w roku 1904.
17 września członkowie stowarzyszenia wraz z wolontariuszami rozpoczęli akcję związaną z przemieszczeniem znaleziska z ulicy Nowy Dom na ulicę Marii Skłodowskiej Curie. Na kilka tygodni przed planowanym przewozem SMKJ przygotowało teren poprzez wykoszenie roślinności oraz wyburzenie betonowych postumentów, na których znajdował się wagon.
– Operacja przestawienia była najtrudniejszym etapem, ponieważ wagon trzeba było przeciągnąć po ziemi, a następnie obrócić o dziewięćdziesiąt stopni by ostatecznie przepchać pod wiaduktem kolejowym linii Wałbrzych Główny – Kłodzko Główne. Ten etap zadania bardzo ułatwiła nam firma Carson – TT z Wałbrzycha, która dysponuje ciężkim holownikiem drogowym. Ustawienie pod wiadukt było prostym zadaniem w porównaniu z przeciągnięciem wagonu pod wiaduktem kolejowym. Wiadukt ma wysokość 3.50 meta zaś wagon 3.80 metra. Różnicę tę pokonano wykonując ręcznie podkop w nawierzchni drogowej. 18 września uniesiono wagon dźwigiem samochodowym, a następnie załadowano na lawetę niskopodwoziową. Rozładunek odbył się na ulicy Ceglanej w Jaworzynie Śląskiej – dodaje prezes SMK.
Co się stanie z odkryciem przeczytasz w „Wiadomościach Świdnickich”.
SMK Jaworzyna Śląska
{gallery}galerie/150922wagon{/gallery}
{fcomment}