Z miasta znikają szpetne reklamy
Miasto Świdnica coraz skuteczniej działa na rzecz uporządkowania przestrzeni miejskiej w zabytkowym centrum i jego okolicach, o czym świadczą dziesiątki usuniętych już reklam. Jest to efekt wdrażanej od września ubiegłego roku polityki reklamowej.
W pierwszej kolejności urzędnicy zajęli się reklamami na budynkach zarządzanych przez miasto. Rozpoczęto porządkowanie nośników reklamowych oraz szyldów w bloku śródrynkowym. Przygotowano listę zasad oraz szczegółowych wytycznych w zakresie rozmieszczenia i formy reklam na obiektach w Rynku wraz z propozycją rozwiązań i wizualizacji. Pokazuje ona m.in. propozycje form reklam w zabytkowej części miasta. Spójny wizerunek mają mieć wszelkie nośniki – od tradycyjnej reklamy, po wysięgniki, potykacze i tablice informacyjne na bloku śródrynkowym, na kamienicach w Rynku dostosowane będą do ich stylistyki. Przykładem dobrej współpracy sektora prywatnego i miasta może być prowadzony przez przedsiębiorcę lokal gastronomiczny w Rynku 38, gdzie wykonano szyld oraz sięgacze zgodnie z przyjętymi zasadami.
– Powoli zaczynamy trafiać z naszym przekazem i pomysłami do świadomości osób prowadzących działalność gospodarczą w naszym mieście. Rozmawiamy i przekonujemy do rozwiązań, dzięki którym udaje nam się uporządkować przestrzeń reklamową. Przed nami jeszcze dużo pracy, ale te pierwsze sukcesy pokazują, że warto współpracować. Wspólnie tworzymy przyjazną przestrzeń – podkreśla prezydent Świdnicy, Beata Moskal-Słaniewska.
Dzięki wdrażaniu przyjętej polityki reklamowej z przestrzeni miejskiej zniknęły szyldy i bilbordy z budynku na rogu ul. Łukowej 11 – Różanej 1, przy ul. 1 Maja, Westerplatte 2 (budynek starego młyna) czy ul. Ofiar Oświęcimskich 2. W większości były to nośniki reklam umieszczone bez odpowiednich zezwoleń (samowole budowlane), które dzięki interwencji pracowników Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Architektury zostały usunięte przez właścicieli nieruchomości.
– W sumie do końca 2016 roku podjęliśmy ponad 140 postępowań dotyczących reklam w naszym mieście. W zdecydowanej większości były to nośniki umieszczane bez odpowiednich zezwoleń. W dalszym ciągu prowadzimy działania, ale za każdym razem stawiamy na dialog z właścicielami budynków czy terenów, na których umieszczane są reklamy. Przedsiębiorcy czy prywatni właściciele starają się zrozumieć nasze argumenty i zazwyczaj udaje nam się znaleźć polubowną drogę rozwiązania danej sprawy – zaznacza Małgorzata Osiecka, dyrektor Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Architektury.
Urząd od kilku miesięcy prowadzi intensywną kampanię informacyjną, skierowaną do wszystkich podmiotów gospodarczych na terenie miasta. Uruchomiona została specjalna strona internetowa, na której znajdują się wszelkie informacje odnośnie prowadzonej polityki reklamowej, działań miasta, zasad umieszczania reklam czy aktów prawnych. Od niedawna funkcjonuje także galeria dobrych praktyk, gdzie przedstawiono reklamy, które mogą służyć jako przykład estetycznych i zgodnych z wszelkimi regułami prawa rozwiązań.
– Zachęcamy do naśladowania sprawdzonych rozwiązań i wykorzystywania ich we własnych lokalach. Wierzymy, że prezentowane w galerii wzorce reklam będą stanowiły inspirację do podjęcia działań dla kolejnych reklamodawców, co z pewnością wpłynie korzystnie na poprawę wizerunku naszego miasta – dodaje prezydent Świdnicy, Beata Moskal-Słaniewska.
Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony http://um.swidnica.pl/pages/mieszkancy/polityka-reklamowa.php
Mateusz Jadach
Biuro Prezydent Miasta Świdnicy