Z Erasmusem na Reunion

W sercu Oceanu Indyjskiego, na malutkiej wyspie Reunion w Archipelagu Maskarenów będącej departamentem zamorskim Francji spotkali się nauczyciele sześciu europejskich szkól  realizujących pod przewodnictwem Społecznego Gimnazjum matematyczno-fizyczny projekt „ORIONS. Observational Research Impakts On Natural Science” w ramach programu Erasmus+.

dsc_0093

Każda ze szkół organizuje spotkania dla pozostałych uczestników, tym razem szkołą goszczącą było Lycée Le Verger w  Saint-Denis. Uczestnikom spotkania przyszło pokonać ponad 10 000 km co oznacza wiele, wiele godzin podróży ale gospodarze pod kierownictwem  Laurence Levesque, nauczycielki matematyki i koordynatorki  w szkole francuskiej,  zadbali aby było to niezapomniane wydarzenie.  Powitanie gości z kontynentu było gorące – na szkolnym dziedzińcu zabrzmiały bębny (le roulèr) i grzechotki (kayamby, pikery), rozległ się śpiew w języku kreolskim, muzyka zwana Mayola.  Do żywiołowego śpiewu i tańca dołączyli się uczniowie i nauczyciele oraz goście.  Choć językiem oficjalnym, francuskim, mówią tu wszyscy to jednak  prawie 70% z ok.800 tysięcznej  ludności Reunion  to Kreole. Pochodzenie etniczne mieszkańców jest często bardzo złożone, wywodzą się oni głównie od Malgaszy, Tamilów, Hindusów, Chińczyków, Maurytyjczyków, Jemeńczyków, Francuzów i Portugalczyków.

„Po żywiołowych śpiewach i tańcach trzeba było zabrać się za pracę: podsumowanie ubiegłorocznej pracy każdej ze szkół i grupy jako całości, ewaluację projektu, zaplanowanie spotkań w Szwecji i Polsce, warsztaty z przedstawiania graficznego danych pomiarowych,  praca z platforma etwinning. – opowiada Hanna Turek, koordynatorka międzynarodowa projektu, nauczycielka matematyki z Społecznego Gimnazjum -. W programie znalazły się tez spotkania z nauczycielami szkoły i władzami lokalnej administracji oraz niezapomniana wizyta w Obserwatorium Atmosfery  OPAR w centralnej, górskiej części wyspy.  Obserwatorium nie jest dostępne publicznie, dla nas, uczestników projektu mającego w tytule „badania” i „ ścisłe nauki przyrodnicze” zrobiono wyjątek i szczegółowo zapoznano nas z prowadzonymi badaniami i aparaturą pomiarową.  Dla ludności basenu Oceanu Indyjskiego praca obserwatorium ma bardzo praktyczny wymiar – to stąd płyną ostrzeżenia o zbliżających się cyklonach i innych gwałtownych zjawiskach atmosferycznych.”

„ Zaplanowane obserwacje południowego nieba nie bardzo się nam udały, bo niebo przez większość naszego pobytu przykrywały deszczowe chmury, ale widok Oriona niemal górującego na niebie i Księżyca obróconego o 90 w porównaniu do „naszego” , widocznego na północnym  niebie, pozostanie w mojej pamięci na zawsze.  – opowiada Violetta Wierzbicka-Kłosiewicz, autorka projektu.  Bardzo spodobała mi się szkoła, świetni wyposażona, z gronem nauczycieli otwartych, rozmownych i bardzo życzliwie nastawionych do gości. Sam budynek jest dostosowany do klimatu: nie ma tu zamkniętych korytarzy, z piętra na piętro  wiodą zewnętrzne, otwarte schody a do klas wchodzi się z otwartych pomostów. Z każdego niemal miejsca rozpościera się wspaniały widok na ocean”.

Następne spotkanie zaplanowane jest na luty – szkoła ze Szwecji  zorganizuje je w zimie, za kręgiem polarnym, w Kirunie. W programie wizyta w Instytucie Geofizycznym zajmującym się badaniem zorzy polarnej  oraz nocne „polowania” na zorzę.  Uczniów czekają warsztaty fotograficzne, bieganie na nartach, wizyta w lodowym hotelu i w wiosce Samów oraz pomiary promieniowania kosmicznego. W maju goście z Portugalii, Francji, Grecji, Włoch i Szwecji przyjadą do Świdnicy uroczyście podsumować i zamknąć projekt.

Violetta Wierzbicka-Kłosiewicz

dsc_0063  dsc_0094

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *