Włączyli historię, zostali docenieni

III Liceum Ogólnokształcące w Świdnicy zostało wyróżnione w konkursie na najlepsze projekty historyczne. Szkoła została doceniona za projekt „Świdnicka Sztafeta Pokoleń” i kontakt z członkami organizacji kombatanckich i związków żołnierskich.

Świdnicka Sztafeta Pokoleń. Spotkanie III LO ze świadkami historii, koordynator Joanna Szałek, fot. nadesłane

Pokoje zagadek, gry planszowe, rozmowy ze świadkami historii, filmy, sztuki teatralne i komiksy – w ramach II edycji akcji BohaterON – włącz historię! nauczyciele i uczniowie ze szkół z całej Polski zrealizowali prawie 200 autorskich miniprojektów związanych z Powstaniem Warszawskim i Polskim Państwem Podziemnym.

Zespół kampanii wraz z Instytutem Pamięci Narodowej wyłonił trzy zwycięskie drużyny, które w nagrodę wybiorą się na wycieczkę po wojennej Warszawie i spotkają z uczestnikiem walk o stolicę. Wręczono także wyróżnienia dla pięciu placówek. Wśród nich znalazło się III Liceum Ogólnokształcące w Świdnicy. Wyróżniona szkoła zostanie nagrodzona warsztatami przeprowadzonymi przez zespół kampanii BohaterON, a także pakietami materiałów dydaktycznych przekazanymi przez IPN.

W realizowaną wspólnie z Instytutem Pamięci Narodowej i pod patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej część edukacyjną kampanii BohaterON – włącz historię! zaangażowało się 162 nauczycieli i edukatorów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski. Na początku pedagodzy wzięli udział w seminariach, podczas których poznali aktywne formy nauczania oraz dowiedzieli się, jak przeprowadzić rozmowę ze świadkiem historii i jak takie nagranie wykorzystać podczas zajęć z młodzieżą. Następnie nie tylko wykorzystywali wypraktykowane metody w pracy z uczniami, ale również realizowali autorskie inicjatywy promujące historię Polskiego Państwa Podziemnego i Powstania Warszawskiego. Pokłosiem ich działań jest prawie 200 miniprojektów.

Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem kreatywności uczniów i nauczycieli. Projekty były różnorodne – od konkursów i wystaw przez szkolne akademie po gry miejskie i krótkometrażowe filmy. Młodzież zaangażowała w swoje działania nie tylko społeczność szkolną, ale także lokalne instytucje i osoby prywatne. Co dla nas szczególnie istotne, wiele grup projektowych nawiązało kontakt z miejscowymi organizacjami kombatanckimi i świadkami historii, przeprowadzając z nimi wywiady wykorzystywane później podczas lekcji. Bardzo trudno było nam wybrać trzy zwycięskie zespoły – mówi Agnieszka Łesiuk-Krajewska, przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego kampanii BohaterON – włącz historię!

Podczas oceny projektów organizatorzy kampanii brali pod uwagę przede wszystkim mnogość i różnorodność działań podjętych przez uczniów, wyjście poza szkolne mury – zaangażowanie w akcję społeczności lokalnych, a także realizację spotkań ze świadkami historii.

Wysoki poziom realizowanych projektów, nieszablonowe podejście do tematu oraz kreatywność młodego pokolenia skłoniły organizatorów do przyznania nagród dodatkowych.

Wyróżnionych zostało pięć szkół.

Zaangażowanie uczniów i nauczycieli w realizację autorskich projektów okazało się strzałem w dziesiątkę. Tak naprawdę wszystkie zespoły zasłużyły na wyróżnienie. Młodzi ludzie po raz kolejny udowodnili, że mają głowy pełne wspaniałych pomysłów. Przeprowadzenie własnych inicjatyw od A do Z nie tylko pomogło im utrwalić wiedzę zdobytą podczas lekcji, ale również uwrażliwiło na losy ludzi żyjących w czasach II wojny światowej. W następnej edycji kampanii będziemy kontynuowali działania edukacyjne dla uczniów i nauczycieli. Niebawem ruszy rekrutacja. Już teraz zapraszamy wszystkich zainteresowanych – dodaje Agnieszka Łesiuk-Krajewska.

(bfg), na podstawie materiałów prasowych, artykuł również w papierowym wydaniu WS

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *