Uważaj na martwe pola!

Nie bądź śladem na jezdni – zachowaj odstęp! To hasło przewodnie pierwszej w Polsce kampanii dotyczącej zagrożeń w ruchu drogowym, występujących w sektorze gospodarki odpadami.

Chodzi o zwrócenie uwagi mieszkańców na tzw. martwe pola, czyli ograniczenia widoczności, jakie wiążą się z prowadzeniem tak dużych pojazdów jak śmieciarki. Kampania została przygotowana przez ENERIS Surowce we współpracy z Urzędem Miejskim w Strzegomiu, pod patronatem Związku Pracodawców Gospodarki Odpadami i Inspekcji Transportu Drogowego. Jej inauguracja zaplanowana została w czasie trwania Europejskiego Tygodnia Redukcji Odpadów. Segregacja odpadów na 5 frakcji i wrzucanie ich do odpowiednich pojemników to podstawowe zadanie wszystkich mieszkańców zarówno bloków, jak i domów jednorodzinnych. To wiadomo i takie zasady obowiązują w całej Polsce od kilku lat. Jednak kluczowe w systemie odbioru i zagospodarowania odpadów jest zapewnienie bezpieczeństwa, zarówno mieszkańcom, jak i pracownikom firm komunalnych odbierającym odpady. Tymczasem zapatrzeni w telefony komórkowe, w pośpiechu czy po prostu z nieuwagi niepotrzebnie narażamy się na ogromne niebezpieczeństwo. – Razem z firmą ENERIS Surowce, operatorem odbierającym odpady od mieszkańców Strzegomia, chcemy zwrócić uwagę mieszkańców na spotykane kilka razy w tygodniu duże samochody ciężarowe, czyli śmieciarki. Pojazdy takie mierzą średnio 8 metrów długości i ponad 3 metry wysokości, a ważą ok. 8-10 ton bez załadunku, a jeśli przewożą odpady trzeba do tego doliczyć dodatkowo nawet kilkanaście ton. Śmieciarki codziennie mijamy na osiedlowych uliczkach oraz lokalnych drogach, nie zdając sobie sprawy z zagrożenia jakie mogą stanowić. Przechodząc zbyt blisko tak wielkiego pojazdu narażamy się na wypadek – wystarczy nieuwaga, pośpiech by doszło do tragedii – przestrzega Zbigniew Suchyta, burmistrz Strzegomia.

Choć samochody takie jak śmieciarki poruszają się po wąskich uliczkach i osiedlach z ograniczoną prędkością, a do tego posiadają kilka systemów ostrzegawczych, niestety każdego roku można usłyszeć o tragicznych w skutkach zdarzeniach. Bardzo często ich sprawcami są nieuważni piesi, co widać też w oficjalnych statystykach policyjnych. W zeszłym roku spowodowali oni ponad 2 tys. wypadków (6,7% ogółu wypadków), w wyniku których śmierć poniosło prawie 350 osób (12,2% ogółu zabitych), a obrażenia ciała odniosło prawie 2 tys. osób (4,9% ogółu rannych).  Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszych było przede wszystkim wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem – ponad tysiąc wypadków (48,7% wszystkich spowodowanych przez pieszych) oraz wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody – 241 wypadków (11,4%). Wobec tych danych, a także biorąc pod uwagę wagę śmieciarek i ich codzienną obecność w najbliższym otoczeniu, zachowanie szczególnej ostrożności staje się absolutnym priorytetem. – Inspekcja Transportu Drogowego każdego dnia dba o bezpieczeństwo na polskich drogach. Prowadzimy nie tylko działania kontrolne, ale również informacyjne i edukacyjne. Zależy nam na bezpieczeństwie wszystkich uczestników ruchu drogowego, kierowców, pieszych, rowerzystów. Wykorzystujemy każdą okazję, aby zaapelować o zachowanie zdrowego rozsądku, stosowanie się do obowiązujących przepisów, nieprzekraczanie dozwolonej prędkości. Kolizje drogowe bywają tragiczne w skutkach, a nierzadko wynikają z popełnionych przez nas błędów, których można uniknąć. Wkroczyliśmy w okres jesienno-zimowy, kiedy szybciej zapada zmrok. Pamiętajmy również, że perspektywa kierowcy samochodu i pieszego jest zupełnie inna. Szczególnie kierujący samochodami ciężarowymi, w tym śmieciarkami, mają ograniczone pole widzenia i możliwości manerwu, gdy nagle pojawiają się pieszy czy rowerzysta. Kiedy występujemy w roli pieszego, warto czasem poczekać, zastanowić się czy kierowca na pewno nas widzi. Zadbajmy o bezpieczeństwo swoje i innych, pomyślmy o tym, że chwila nieuwagi może zmienić nasze życie – mówi dr Karolina Wieczorek, p.o.

Dla każdej firmy komunalnej bezpieczeństwo pracowników, klientów, jak i społeczności lokalnych, jest podstawą działania. Dlatego spółka ENERIS Surowce przygotowała pierwszą w kraju kampanię na temat zagrożeń w ruchu drogowym, występujących w sektorze gospodarki odpadami. Jej celem jest zwrócenie uwagi na tzw. martwe pola, czyli miejsca, w których kierowca śmieciarki ma ograniczenia widoczności. – Codziennie nasi kierowcy i ładowacze odbierają tylko jedną śmieciarką ponad 20 ton odpadów, przemierzają setki kilometrów, zarówno po wąskich osiedlowych uliczkach, jak i po lokalnych drogach. Zależy nam na tym, żeby podczas ich pracy ograniczyć do minimum ewentualne zagrożenia. W naszych śmieciarkach działają sygnały dźwiękowe i świetlne, a teraz wprowadzamy nowe odblaskowe znaki ostrzegawcze, które zwiększą bezpieczeństwo podczas codziennych odbiorów odpadów z nieruchomości – podkreśla Jakub Łaba manager z wrocławskiego oddziału ENERIS Surowce.

Brak świadomości ograniczonego pola widzenia kierowcy to ogromne zagrożenie w szczególności dla dzieci, które z ciekawości niejednokrotnie podchodzą zbyt blisko śmieciarek. To przede wszystkim do nich i do ich rodziców skierowana jest kampania informacyjna Martwe pola. Z drugiej strony do współpracy zaproszeni są administratorzy osiedli i bloków wielorodzinnych, gdzie najłatwiej o wypadek. – Zachęcamy szkoły, ale też lokalne społeczności do umieszczania na swoich tablicach ogłoszeń plakatów uświadamiających ograniczone pole widzenia kierowców potężnych śmieciarek. Plakaty informacyjne można pobrać ze strony ENERIS. W ramach kampanii przygotowaliśmy też krótki film i specjalne naklejki na samochody. Odblaskowe oznaczenia sygnalizujące zagrożenia umieszczone na 4 rogach śmieciarek będą nie tylko na naszych samochodach. Dzięki patronatowi Związku Pracodawców Gospodarki Odpadami docieramy z przekazem kampanii także do innych firm z branży komunalnej i już w tej chwili kilka z nich zgodziło się umieścić ostrzegawcze trójkąty na swoich pojazdach. Dzięki temu po raz kolejny pokazujemy, że bezpieczeństwo jako wartość nadrzędna potrafi połączyć w działaniu nawet konkurujące firmy  – podsumowała Magdalena Sułek-Domańska, Dyrektor ds. komunikacji w ENERIS.  W ramach kampanii informacyjnej Martwe pola zostały przygotowane materiały edukacyjne, specjalne naklejki ostrzegawcze na śmieciarki, a także spot.

(opr)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *