Aktualności, Polecamy, Polityka, Świdnica

„To już środki gwarantowane”

– Niedawno informowaliśmy, że Rada Ministrów zmieniła rozporządzenie w sprawie dróg i autostrad, dzięki któremu subregion wałbrzyski uzyska dwie drogi ekspresowe. Jedna droga ekspresowa S8 z Wrocławia do Kłodzka, druga połączy Wrocław przez Sobótkę, Świdnicę, Wałbrzych z S3 w okolicach Bolkowa. To bardzo istotne z punktu widzenia otwarcia komunikacyjnego regionu na cały Dolny Śląsk i na resztę kraju – mówił w piątek na świdnickim Rynku minister Michał Dworczyk,  szef kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

foto: użyczone / FB Michał Dworczyk

Pojawiły się również głosy, że to tylko dokument, mimo, że rozporządzenie Rady Ministrów jest aktem prawnym. Chciałbym przekazać informację, że Rada Ministrów, uchwałą nr 108/2019 zmieniającą uchwałę w sprawie ustalenia programów wieloletniego programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 roku przyznała 2 miliardy złotych dla subregionu wałbrzyskiego. Miliard złotych na prace przygotowawcze i rozpoczęcie prac na drodze S8 oraz miliard złotych na prace przygotowawcze na drodze S5. To jest oficjalny dokument rządowy, to jest rządowa decyzja. To są środki zapisane na zwiększenie budżetu funduszu budowy dróg, w związku z tym są to środki gwarantowane na te inwestycje – podkreślał na spotkaniu z dziennikarzami. Publicznie zaapelował do wszystkich samorządowców  o współpracę przy tych projektach. – Wszyscy powinniśmy się cieszyć, że region będzie lepiej skomunikowany. Przypomnę, że jeszcze tydzień temu plan budowy autostrad nie przewidywał ani jednego kilometra drogi ekspresowej w subregionie wałbrzyskim. Mało tego, w 2013 roku kiedy toczyło się referendum o odwołanie prezydent Warszawy, środki przeznaczone na budowę drogi S3 zostały przesunięte na budowę obwodnicy Warszawy. Dzisiaj pieniądze trafiają na teren Dolnego Śląska, a przede wszystkim subregionu wałbrzyskiego zaznaczał. Jak zapewnił, do końca tego roku nastąpi ostateczny wybór trasy drogi S8. Następnie będą prowadzone prace związane z uzyskaniem decyzji środowiskowych, a wiosną 2021 roku zostanie ogłoszony przetarg. Maszyny powinny wjechać na plac budowy jesienią 2023 roku, a samochody powinny pojechać drogą S8 wiosną 2026 roku. – Mamy nadzieję, że będzie możliwe skrócenie tego harmonogramu – powiedział Dworczyk, dodając: „W przypadku drogi ekspresowej S5 jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w ramach którego zostanie wykonany szereg prac przygotowawczych tak, aby jesienią 2023 roku został ogłoszony przetarg w formule „zaprojektuj i buduj trasę S5”.

W konferencji wziął również udział Kamil Zieliński, były wicewojewoda, obecnie wiceprezes Wałbrzyskiej Specjalnej strefy Ekonomicznej i kandydat na senatora z ramienia Prawa i Sprawiedliwości.  – Od kilku trwa na Dolnym Śląsku dyskusja na gruncie samorządowców południa Dolnego Śląska vs samorządowcy skupieni wokół Wrocławia. Mówimy o czymś, co ma charakter cywilizacyjny. Jak dotąd autostrada A4 przecinała nasze województwo w połowie. To, co przed chwilą przedstawił Pan Minister to zupełnie inna optyka komunikacji i funkcjonowania logistyki przedsiębiorstw oraz podejścia do funkcjonowania gospodarczo-społecznego naszego regionu. Jednym z kluczowych elementów przy zapytaniu inwestorów odnośnie lokalizacji inwestycji w naszym regionie, również w regionie największej strefy ekonomicznej w Polsce (Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej – red.) jest dostępność komunikacyjna. Kilka dni temu podczas spotkania z przedsiębiorcami strefowymi padały zapytania „kiedy łącznik do S3”?. My mówimy nie łącznik, a dwie drogi ekspresowe na południu Dolnego Śląska. To jest odpowiedź na potrzeby przedsiębiorców, samorządowców. Tydzień temu Pani Minister Emilewicz wraz z Zarządem Wałbrzyskiej Strefy pozwoliła nam uruchomić specfundusz pod przygotowanie terenów inwestycyjnych. To zapina się w jedną całość. To z pewnością spowoduje, że południe Dolnego Śląska nie tylko komunikacyjnie, ale właśnie poprzez komunikację, odżyje gospodarczo – dodał Kamil Zieliński.

(red)

2 października 2019

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *