Świdnica stanie się przyjazna rowerzystom? (FOTO)

Trwa druga edycja artystycznego Festiwalu Punkt Zero. Przez cztery dni świdniczanie mogą skorzystać m.in. z kina plenerowego, pooglądać wystawy i nowe murale, wziąć udział w grze miejskiej, a także posłuchać kilku koncertów. Jednym z ważnych punktów wydarzenia była dyskusja nad tym, czy Świdnica ma warunki do tego, aby stać się rowerowym miastem. Padło w niej kilka ciekawych pomysłów. Jeśli udałoby się je zrealizować, miłośnikom jazdy na dwóch kółkach żyłoby się w mieście o niebo lepiej.

 

Trwa druga edycja artystycznego Festiwalu Punkt Zero. Przez cztery dni świdniczanie mogą skorzystać m.in. z kina plenerowego, pooglądać wystawy i nowe murale, wziąć udział w grze miejskiej, a także posłuchać kilku koncertów. Jednym z ważnych punktów wydarzenia była dyskusja nad tym, czy Świdnica ma warunki do tego, aby stać się rowerowym miastem. Padło w niej kilka ciekawych pomysłów. Jeśli udałoby się je zrealizować, miłośnikom jazdy na dwóch kółkach żyłoby się w mieście o niebo lepiej.

Zaproszono ekspertów

Spotkanie odbyło się wczoraj, 28 sierpnia w Centrum Promocji i Partnerstwa UNESCO przy Kościele Pokoju w Świdnicy. Grupa ponad 30 osób zebrała się, by wspólnie podyskutować nad tym, jakie pierwsze kroki powinny podjąć miejskie władze, aby niewielkim nakładem finansowym ułatwić życie świdnickiemu rowerzyście. Wśród zaproszonych gości byli m.in. Daniel Chojnacki, oficer rowerowy Miasta Wrocław, autor i główny architekt sukcesu Wrocławia, jako miasta przyjaznego rowerzyście, Aleksander Obłąk ze Stowarzyszenia Akcja Miasto, Karol Stec, pełnomocnik prezydenta Wałbrzycha ds. infrastruktury rowerowej, wiceprezes Stowarzyszenia Rowerowy Wałbrzych, Teresa Świło, poseł na Sejm RP, przedstawiciele grupy ŚWIR – rowerzystów ze Świdnicy oraz miejscy radni m.in. Jan Dzięcielski, Marek Marczewski, urzędnicy – m.in. Stanisław Kubik z Wydziału Infrastruktury i przedstawiciele organizacji pozarządowych. Spotkanie poprowadził Marcin Paluszek ze Świdnickiego Forum Rozwoju.  – Festiwal Punkt Zero ma łączyć sztukę z przestrzenią miejską, a najlepiej się ją czuje albo spacerując albo jeżdżąc na rowerze, stąd dyskusja – wyjaśnił prowadzący.

Stan obecny

O tym, że świdniccy rowerzyści borykają się obecnie z wieloma problemami, nie ma wątpliwości. Członkowie Świdnickiego Forum Rozwoju od dawna przyznają, że Świdnica nie jest miastem przyjaznym rowerzystom. Główne problemy polegają na tym, że obecne ścieżki nie łączą się w całość i kończą w dziwnych miejscach, często zmuszając rowerzystów do schodzenia z rowerów i przeprowadzania ich przez przejście.

Istniejąca sieć rowerowa wynosi obecnie 21 km, z czego jak poinformował Marcin Paluszek tylko 4 km ścieżek rowerowych jest wyasfaltowanych. Dominują trasy o nawierzchni gruntowej i z kostki betonowej. – W mieście mamy 29 niepołączonych odcinków. Ich funkcjonalność jest słaba, ponieważ służą one bardziej celom rekreacyjnych, a nie komunikacyjnym i obejmuje głównie tereny peryferyjne albo parki.  Nie mamy dobrych i dogodnych połączeń rowerowych z osiedlami mieszkaniowymi. Brak jest też możliwości dostania się z nich ścieżką rowerową do centrum – zwrócił uwagę Paluszek. W Świdnicy kuleje również spójna koncepcja lokalizacji stojaków rowerowych.  – One są poukładane chaotycznie, często są to stojaki tzw. „wyrwikółka”, nie ma np. porządnego, sensownego stojaka przy nowym Centrum Przesiadkowym – zaznaczył świdnicki radny. 

Jak poprawić sytuację?

Poseł na Sejm Teresa Świło, która jest miłośnikiem jazdy na dwóch kółkach stwierdziła, że w Świdnicy w ogóle nie ma infrastruktury rowerowej. – W mieście jeździ się rowerem bardzo źle, ponieważ nie ma wyznaczonych ścieżek i trzeba korzystać z ulic. Poza tych kierowcy na naszych drogach nie są przyzwyczajeni do rowerzystów i ci są przez nich traktowani nieprzychylnie – uważa posłanka i zaproponowała, aby wspólnie opracować strukturę powiązania ścieżek rowerowych i poczynić starania o pozyskanie pieniędzy na realizację takiej sieci.

Daniel Chojnacki, oficer rowerowy Miasta Wrocław zaproponował, że lepszym rozwiązaniem niż ścieżki, jest namalowanie pasów rowerowych na wyznaczonych ulicach.  – Ścieżki to są w lesie, my wolelibyśmy mieć drogi dla rowerów. W Świdnicy nie da się wszędzie wybudować dróg dla rowerów, bo nie ma na to miejsca, ale na przykład przy ul. Szarych Szaregów się drogi nie zbuduje, ale tam właśnie można namalować pasy – mówił.  Oficer rowerowy przyznał też, że na początek przydałoby się opracować porządny dokument z planami i programem budowy dróg rowerowych i od nowa stworzyć koncepcję.  Zaproszeni goście mówili też, że warto poszukać tanich sposobów, by pomóc rowerzystom. To na przykład namalowanie pasów na drogach jednokierunkowych oraz umożliwienie rowerzystom jazdy pod prąd. 

Stanisław Kubik z Urzędu Miejskiego w Świdnicy wyjaśnił, że ścieżki rowerowe powstają w mieście głównie przy okazji remontów chodników i przebudowy ulic. Zapewnił też, że urzędnicy pamiętają o rowerzystach i obecnie każdy nowy projekt ulic, które powstają lub są przebudowywane czy modernizowane, uwzględnia ścieżki rowerowe, w dodatku z nawierzchnią asfaltową. – Każdy nowy projekt nie omija już ścieżek rowerowych, które zaczynają być w miarę spójnie połączone – mówił.  Trzeba jednak pamiętać, że Świdnica jest dopiero na początku drogi do poprawy sytuacji. Przeszkodą zawsze są pieniądze, ale też mentalność. – My jako Wrocław byliśmy w sytuacji mniej optymistycznej niż Świdnica. Najpierw wybudowaliśmy bardzo dużo ścieżek rowerowych, kiepskiej jakości i niesłużących użytkownikom. To były lata 90. Teraz po kilkunastu latach wydajemy bardzo duże pieniądze, żeby przebudować błędy przeszłości. Świdnica obecnie jest w takiej sytuacji, że nie musi tych błędów popełniać – zaznaczył Daniel Chojnacki i dodał: – To jest doskonała sytuacja. Trzeba tylko dobrze zaplanować to, co ma być zrobione. Ważne jest też, czy Świdnica chce być miastem przyjaznym rowerzystom i na ile jest zdeterminowana, by taka sytuacja miała miejsce.

 

tekst i foto Beata Figurna-Garbiec

 

Festiwal Punkt Zero cały czas trwa

Program na kolejne dni dostępny jest TUTAJ

 

{fcomment}

{gallery}galerie/150828rowery{/gallery}

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *