Aktualności, Gmina Świdnica, Kultura, Polecamy

Śladami Juliana Tuwima

Od początku roku szkolnego uczniowie z Gimnazjum w Lutomi Dolnej realizują program „PoczytamyMy”. Czytają książki, uczą młodsze dzieci wierszy Juliana Tuwima, organizują im zabawy i wymyślają animacje. Czas na podsumowanie półrocza!

IMG_1236

Grupa gimnazjalistów organizuje rozmaite zajęcia pod opieką Grażyny Górniak, bibliotekarza szkolnego i Violetty Jędrasiewicz, pedagoga szkolnego.

Program rozpoczął się od prezentacji wierszy Juliana Tuwima w klasach „O” przy Szkole Podstawowej w Lutomi Dolnej. Uczniowie po zapoznaniu się z twórczością poety wybrali trzy utwory: „Lokomotywa”, „Trudny Rachunek” i „Rzepka”.

Scenariuszem i interpretacją wierszy zajęły się opiekunki programu. – Piękne kolorowe stroje i elementy dekoracji zostały wykonane przez gimnazjalistów. Opracowano także podkład muzyczny dopasowany do treści utworów, aby wszystkie dzieci z grup przedszkolnych zostały włączone do wspólnych zabaw. W trakcie prezentacji wierszy maluchy początkowo zaskoczone, szybko zaangażowały się i wzięły udział w przedstawieniu. Po wspólnych tańcach i zabawie każdy z przedszkolaków otrzymał malowankę z głównymi bohaterami wiersza – relacjonują koordynatorki.

We wrześniu pierwszym wierszem inscenizowanym była „Lokomotywa”. Przy kolorowych wagonikach i odgłosach pędzącej lokomotywy gimnazjaliści wraz z przedszkolakami udali się w daleką podróż po korytarzach szkolnych. – Zabawa była przednia!…. Dzieci młodsze i starsze przy piosence „Konduktorze łaskawy” w dobrej atmosferze zachwycone powróciły do klasy – mówi pani Violetta.

Trudny Rachunek” to kolejny wiersz Juliana Tuwima przedstawiany w grupach przedszkolnych w październiku. Zgodnie z tekstem wiersza aktorzy wykonali kolorową dekorację kaczuszek, która towarzyszyła im w trakcie całej prezentacji. Uczniowie w różnokolorowych strojach wspólnie bawili się z dziećmi. – Po zakończonej inscenizacji przedszkolaki popisały się umiejętnością liczenia kaczuszek w języku polskim i angielskim. Wspólnie z aktorami, przy dźwiękach piosenki „Kaczuchy”, dzieci i panie ochoczo włączyły się do wspólnej zabawy. Radości i uśmiechom nie było końca… – dodaje pani Grażyna.

W listopadzie w oprawie muzyczno – teatralnej została wystawiona „Rzepka”. Przy dźwiękach piosenki „Ona tańczy dla mnie” dziadek z babcią i wnuczkiem zapraszali wszystkich do pomocy przy wyrywaniu warzywa.

Wspólne czytanie książek daje gimnazjalistom możliwość zaangażowania się na rzecz innych, stają się oni przewodnikami, a często przyjaciółmi maluchów. Występy promujące czytelnictwo z pewnością pozwolą na rozwijanie wielu umiejętności przydatnych w życiu, bo przecież nie tylko bawią, ale i edukują – wyjaśnia pedagog szkolny.

W ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym 27 listopada ubiegłego roku uczniowie odwiedzili również Punkt przedszkolny Lutomia II „Małe Przedszkole” w Lutomi Górnej, prezentując trzy ww. utwory Juliana Tuwima. Pod koniec przedstawienia gromkimi brawami maluchy podziękowały za występy starszych kolegów, prosząc o kolejne inscenizacje.

W grudniu cykl wierszy został zaprezentowany klasom I – III w Szkole Podstawowej w Lutomi Dolnej. Dekorację stanowiły motywy zaczerpnięte z wierszy Juliana Tuwima. Uczniowie zgromadzeni w holu z niecierpliwością czekali na występy gimnazjalistów. Gwizd i szum pędzącej „Lokomotywy” rozpoczął przedstawienie.

Występy gimnazjalistów były przeplatane recytacją wierszy uczniów klasy drugiej Szkoły Podstawowej. Wiersze pt. „Okulary”, „Gabryś” i „Dyzio marzyciel” wzbogaciły wiedzę uczniów dotyczącą twórczości poety. Zabawne stroje, tańce i elementy dekoracji sprzyjały miłej i ciepłej atmosferze prezentacji. Dzieci bardzo chętnie brały udział we wspólnej zabawie.

Nasze artystyczno-literackie działania realizowane będą przez cały rok szkolny 2015/2016. Gimnazjaliści chętnie zaangażowali się w jakże cenną inicjatywę, przy czym sami doskonale się bawili. Z ich wypowiedzi wynika, że bardzo chętnie wezmą udział w przyszłych planowanych działaniach na rzecz rozwoju czytelnictwa wśród najmłodszych dzieci – informują koordynatorki programu.

W skład grupy teatralnej wchodzą uczniowie: Aleksandra Natanek, Roksana Śliwoń, Wiktoria Tokarz, Katarzyna Brodziak, Martyna Bubak, Wiktoria Byrska, Mateusz Grzesiak, Konrad Lora, Cyprian Olejko i Wojciech Hruszowiec.

Dekoracje wykonały: Żaneta Kłos, Joanna Kasprzak, Natalia Kotowicz, Katarzyna Brodziak przy pomocy koordynatorek programu.

6 stycznia 2016

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *