Prezydent Świdnicy przeciwko przemocy

kampania

kampaniaPrezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska złożyła podpis pod deklaracją reagowania w sytuacji krzywdzenia dziecka. W poniedziałek, 9 lutego podczas wizyty u Rzecznika Praw Dziecka Marka Michalaka została kolejnym ambasadorem kampanii społecznej Rzecznika Praw Dziecka „Reaguj. Masz prawo”.

Prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska złożyła podpis pod deklaracją reagowania w sytuacji krzywdzenia dziecka. W poniedziałek, 9 lutego podczas wizyty u Rzecznika Praw Dziecka Marka Michalaka została kolejnym ambasadorem kampanii społecznej Rzecznika Praw Dziecka „Reaguj. Masz prawo”.

2015 02 09 rpd 02

Podczas spotkania ustalono, że Świdnica – Stolica Dziecięcych Marzeń będzie współorganizatorem regionalnej konferencji dotyczącej przeciwdziałania przemocy wobec dzieci. – Bardzo często za naszą ścianą dzieją się prawdziwe tragedie. Krzywdzone dziecko to istota zawsze bezbronna, a razy, jakie otrzymuje, zostawiają ślad nie tylko na ciele, ale głęboko w psychice. Wśród Polaków temat bicia dzieci wciąż bywa tematem tabu. Musimy to przełamywać, zmieniać. Do hasła „Reaguj. Masz prawo” dodałabym „Reaguj – masz powinność” – mówi prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska.

Główny cel kampanii, to zmiana postaw świadków krzywdzenia dzieci, z wyłącznie deklaratywnej na aktywną, opartą na rzeczywistym działaniu. Chodzi o nakłonienie społeczeństwa (m.in. lekarzy, pracowników socjalnych, nauczycieli, sąsiadów, krewnych) do reakcji w obliczu zaniedbywania, krzywdzenia dzieci, by doprowadzić do trwałej zmiany nastawienia społeczeństwa do kar cielesnych i do kwestii przyzwolenia na bicie dzieci, także przez rodziców.

W spotach i na plakatach dorośli, którzy nie reagują na przemoc wobec dzieci, są pokazywani z czarnymi prostokątami zasłaniającymi oczy, tak jak podejrzani o przestępstwo. Do niezamykania oczu na przemoc wobec dzieci zachęcają m.in. aktorzy Kinga Preis i Jakub Gierszał. Wśród ambasadorów „Reaguj. Masz prawo” są ludzie ze świata nauki, biznesu, polityki, sportu i sztuki.

Dzięki działaniom komunikacyjnym, aktywnej współpracy z mediami i pozyskaniu licznych ambasadorów, kampania jest szeroko komentowana w mediach, stając się tematem powszechnej debaty, zyskując przychylne opinie coraz większej ilości osób. Dotyczy to zarówno na jednostkowych odbiorców kampanii, jak i środowisk lokalnych, które we własnym zakresie podjęły działania, mające na celu ograniczenie zjawiska braku wrażliwości na krzywdę dzieci (zaangażowanie gmin, organizacji pozarządowych, środowiska sportowego, etc.)

Kampania „Reaguj. Masz prawo” została także doceniona w oficjalnym międzynarodowym raporcie Global Initiative to End All Corporal Punishment of Children powstałym na podstawie ogólnoświatowego badania dotyczącego przemocy wobec dzieci, przeprowadzonego przez Sekretarza Generalnego ONZ. W publikacji znaleźć można omówienie kampanii, której założenia i przebieg Rzecznik Praw Dziecka przedstawił we wrześniu 2013 roku na dorocznym zjeździe Europejskiej Sieci Rzeczników Praw Dziecka ENOC. W tej samej publikacji Polska została przedstawiona (obok Niemiec, Austrii, Holandii, Norwegii i Szwecji), jako przykład dobrej praktyki w konsekwentnej walce z przemocą wobec dzieci.

Kampania została nagrodzona „Sercem Gagi” oraz brązowym EFFIE.

Strona kampanii: http://jakreagowac.pl/index.html

(UM Świdnica)

plakat 1

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *