Po chińskiej wizycie

chiny

chinyPrezydent Beata Moskal-Słaniewska wróciła do Świdnicy po wizycie w Chinach. W delegacji, która odwiedziła Kraj Środka byli między innymi prezes WSSE „INVEST-PARK” Barbara Kaśnikowska, wicemarszałek województwa dolnośląskiego Andrzej Kosiór, prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej oraz przedsiębiorcy działających na terenie WSSE firm.

 

Prezydent Beata Moskal-Słaniewska wróciła do Świdnicy po wizycie w Chinach. W delegacji, która odwiedziła Kraj Środka byli między innymi prezes WSSE „INVEST-PARK” Barbara Kaśnikowska, wicemarszałek województwa dolnośląskiego Andrzej Kosiór, prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej oraz przedsiębiorcy działających na terenie WSSE firm.

Gościliśmy w trzech regionach, a nasza wizyta miała dwa aspekty. O polityce rozwoju miast rozmawialiśmy z przedstawicielami lokalnej i regionalnej administracji, równolegle braliśmy udział w spotkaniach z przedsiębiorcami. Oczywiście efektem takich misji nie są podpisane kontrakty gospodarcze. W chińskiej kulturze klimat do współpracy tworzy się bardzo długo i jesteśmy na początku drogi. W tej chwili nawiązaliśmy kontakty z konkretnymi osobami i instytucjami. Na pewno te kontakty trzeba pielęgnować. – mówi prezes WSSE „INVEST-PARK” Barbara Kaśnikowska. Jednym z efektów misji było podpisanie umowy partnerskiej między miastem Tienjin w Chińskiej Republice Ludowej a Wałbrzychem.

Wśród azjatyckich inwestycji w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej dominuje branża motoryzacyjna. Na terenie WSSE działa 17 firm z kapitałem azjatyckim. Łącznie przedsiębiorcy zainwestowali ponad 5,2 mld zł i zatrudnili ponad 4,5 tysiąca osób.

Pod względem rozwoju, liczby ludności, wielkości rynku zbytu, Azja jest jednym z najatrakcyjniejszych gospodarczo miejsc świata. Najwięcej inwestorów z krajów azjatyckich w Polsce pochodzi z Japonii, natomiast najbardziej perspektywiczni są inwestorzy chińscy. chiny

Działalność firm japońskich w Polsce znacząco przyczynia się do wzrostu gospodarczego naszego kraju. Trzeba pamiętać jednak, że dla azjatyckich przedsiębiorców bardzo ważny jest klimat inwestycyjny. Dużą uwagę zwracają m.in. na infrastrukturę, warunki życia oraz przejrzystość przepisów prawnych.

Niewątpliwym atutem dla azjatyckich parterów jest położenie, a Polska jest największym rynkiem Europy Środkowej. Dodatkowo utrzymuje także dużo wyższy wzrost gospodarczy, niż inne kraje Europy Zachodniej. Jest również członkiem Unii Europejskiej (tego atutu jest wciąż pozbawiona Ukraina czy Białoruś), co sprawia, że inwestycje w Polsce i wytworzone tu produkty mają dostęp do rynku całej UE (czyli kilkuset milionów bogatych konsumentów).

Tylko z Dolnego Śląska pochodzi aż 40 procent polskiego eksportu do Chin. Ten wynik województwo zawdzięcza nie tylko spółce KGHM, ale również fabrykom produkującym chemię budowlaną, czy elementy wyposażenia samochodów (np. Faurecia działająca w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej).

W Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, obejmującej województwa wielkopolskie, dolnośląskie, opolskie i lubuskie, działają 172 firmy, z czego najwięcej z kapitałem polskim, niemieckim i włoskim. Firmy azjatyckie plasują się na 4 miejscu.

 

Inwestycje azjatyckie w WSSE:

AKS Precision Ball Polska (Żarów), kapitał: Japonia

AKS Precision Ball Polska jest pierwszą firmą, która  ulokowała swoją siedzibę w żarowskiej podstrefie. Firma od początku swojego istnienia włącza się w życie lokalnej społeczności, obejmując patronaty nad akcjami społecznymi, wspomagając akcje charytatywne oraz lokalne instytucje, kluby i stowarzyszenia. Żarowska fabryka AKS Precison Ball Polska zajmuje się produkcją kulek do łożysk, zaopatrując w nie producentów w całej Europie.

 

Alphavision Polska (Dzierżoniów), kapitał: Korea Południowa

Firma zajmuje się cięciem, formatowanie i czyszczeniem folii optycznej używanej do produkcji ekranów LCD.

 

Bridgestone Diversified Products Poland (Żarów), kapitał: Japonia

Firma projektuje i produkuje opony od ponad 70 lat. Przez ten czas wypracowała sobie wiodącą pozycję na rynku i obecnie dostarcza pełną gamę produktów terenowych i zaopatruje klientów z branży górniczej, budowlanej, operatorów autostrad i ruchu portowego na całym świecie.

 

Daicel Safety Systems Europe (Żarów), kapitał: Japonia

Daicel Safety Systems Europe produkuje małe, lekkie, ekonomiczne napełniacze do samochodowych poduszek powietrznych.

 

Flex Films Europa (Września), kapitał : Indie

Zakład Flex Films Europa produkuje nowoczesną folię poliestrową, wykorzystywaną w opakowaniach spożywczych. Swoje fabryki posiada w Indiach, Egipcie oraz Meksyku.

 

Mando Corporation (Wałbrzych), kapitał: Korea Południowa

Mando Corporation Poland jest pierwszą w Polsce filią koreańskiej firmy produkującą części i akcesoria samochodowe, m.in. układy hamulcowe, systemy kontroli trakcji i amortyzatory.

 

Nifco Poland (Świdnica), kapitał: Japonia

Firma Nifco utworzona w 1967 r., była pierwszą, która wprowadziła tworzywa sztuczne jako alternatywę dla metali do produkcji zacisków, nitów i pierścieni. Grupa Nifco dostarcza swoje wyroby japońskim producentom samochodów oraz elektronicznego sprzętu domowego, jak również zagranicznym producentom samochodów, takim jak Ford, General Motors, Hyundai i Toyota.

 

NSK Steering Systems Europe Polska ( Podstrefa Wałbrzych), kapitał: Japonia
Japoński koncern NSK produkuje kolumny kierownicze dla wiodących firm z branży motoryzacyjnej. Należący do spółki zakład produkcyjny jest jednym z większych tego typu obiektów w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

 

SKC Europe pu i SKC Haas Polska (Dzierżoniów), kapitał: Korea Południowa

Folie LDF (Light Diffusion Films) produkowane przez SKC używane są we wszystkich rodzajach monitorów oraz telewizorów LCD. Firma produkuje folie w rolkach, które następnie są cięte na arkusze i używane bezpośrednio przy montażu.

 

Sumika Ceramics Polska Sp. z o.o. (Wrocław), kapitał: Japonia

Sumika Ceramics Polska produkuje glinowo-tytanowe filtry cząstek stałych do silników Diesla, zwanych w skrócie filtrami AT-DPF (Aluminum Titanate – Diesel Particulate Filter), bazującej na zaawansowanym procesie spiekania ceramiki.

 

Toyota Motor Industries Poland (Jelcz Laskowice), kapitał: Japonia

Głównym zadaniem fabryki Toyota Motor Industries Poland w Jelczu-Laskowicach jest produkcja silników wysokoprężnych do modeli Toyoty montowanych w zakładach koncernu w Europie, a także w Afryce. Podstawą działalności jelczańskiej fabryki jest, tak jak we wszystkich zakładach koncernu na świecie, System Produkcyjny Toyoty zwany Toyota Production System (TPS), który dał podwaliny koncepcji lean manufacturing („szczupłego zarządzania”).

 

Toyota Motor Manufacturing Poland (Wałbrzych), kapitał: Japonia

Wałbrzyska fabryka produkuje silniki benzynowe, manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Toyota Motor Manufacturing Poland przykłada ogromną wagę do współpracy z lokalną społecznością. Program Wolontariatu „PoMOC z Toyoty” funkcjonuje na terenie fabryki od 2009 roku. Składa się on z akcji organizowanych przez Klub Wolontariusza, takich jak całoroczna pomoc Domowi Małego Dziecka w Wałbrzychu oraz wsparcia finansowego dla indywidualnych projektów pracowników, których do tej pory udało się zrealizować ponad sto. Są to między innymi remonty sal szkolnych i przedszkoli,  rewitalizacja placów zabaw i zielonych skwerów czy też organizacja imprez kulturalnych i sportowych. W programie wzięło udział do tej pory już blisko 300 pracowników fabryki, czyli co 6 zatrudniony.

 

Toyota Tsusho Europe Societe Anonyme Oddział w Polsce (Wałbrzych i Jelcz Laskowice), kapitał: Japonia

Firma zajmuje się usługami magazynowania, organizacją transportów, gospodarką odpadami, importem części zamiennych do maszyn i urządzeń, instalacją linii montażowych

 

Yagi Poland Factory (Żarów), kapitał: Japonia

Yagi Poland Factory rozpoczęła działalność w Polsce w 2003 roku. Firma produkuje części i akcesoria do pojazdów mechanicznych i ich silników. Strategiczni klienci to odbiorcy z Anglii i Francji.

 

Poland Smelting Technologies „POLST” (Wałbrzych), kapitał: Japonia

Firma POLST zajmuje się recyclingiem aluminium. Ze złomu metali nieżelaznych produkowane są najwyższej jakości stopy odlewnicze. Stopy aluminium dostarczane są do klientów głównie w postaci ciekłego metalu w temperaturze ok. 700 stopni w specjalnie przystosowanych kadziach.

Z tego materiału zakłady Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach odlewają skrzynie biegów oraz silniki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *