Nowe trasy kolei w dolnośląskiem

kolej_sudety_1

kolej_sudety_1Zarząd województwa dolnośląskiego przyznał firmie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dofinansowanie do dwóch strategicznych dla regionu inwestycji, dzięki którym Dolny Śląsk zyska zmodernizowane, dostępne również dla osób niepełnosprawnych połączenia w atrakcyjnych turystycznie rejonach: w Kotlinie Kłodzkiej i na trasie Jelenia Góra – Szklarska Poręba.

 

Zarząd województwa dolnośląskiego przyznał firmie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dofinansowanie do dwóch strategicznych dla regionu inwestycji, dzięki którym Dolny Śląsk zyska zmodernizowane, dostępne również dla osób niepełnosprawnych połączenia w atrakcyjnych turystycznie rejonach: w Kotlinie Kłodzkiej i na trasie Jelenia Góra – Szklarska Poręba.kolej_sudety_1

W sumie wyremontowanych zostanie pond 30 kilometrów torów wraz z obiektami inżynieryjnymi i peronami za ponad 100 mln zł, z czego ok. 60 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej za pośrednictwem Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013 (RPO WD). To pierwsze tego typu inwestycje kolejowe, które otrzymały wsparcie z RPO WD. Wcześniej dofinansowanie na zakup taboru kolejowego pozyskał samorząd województwa. Dzięki ponad 28 mln zł dotacji (cała inwestycja kosztowała 33,5 mln zł) zostało kupionych 6 szynobusów, kursujących dziś na trasach m.in. Wrocław-Trzebnica, Wrocław Jelcz Laskowice, czy Jelenia Góra –Zgorzelec.

Modernizacja regionalnych linii kolejowych na nowo połączy dolnośląskie miejscowości, na czym skorzystają nie tylko mieszkańcy gmin Polanica Zdrój, Lewin Kłodzki, Duszniki Zdrój, Kudowa Zdrój, Szczytna, Szklarska Poręba, Piechowice i Jelenia Góra, ale także turyści i kuracjusze, którzy odwiedzają południowo-zachodnie rejony naszego województwa.

Modernizacja linii kolejowej nr 309 Kłodzko Nowe – Kudowa Zdrój ma kosztować 70 mln zł, z czego 41 mln zł to dotacja unijna. Za te pieniądze uda się zmodernizować 18,6 km torów, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowe, wymienić rozjazdy i wyremontować perony na stacjach w Polanicy, Dusznikach i Kudowie. Linia stanie się w pełni dostępna dla osób niepełnosprawnych.

Podobny zakres robót przewiduje modernizacja linii kolejowej nr 311 Jelenia Góra – Szklarska Poręba. Wartość tej inwestycji wynosi prawie 36 mln zł, a unijne dofinansowanie 21 mln zł. Tu także zostaną wyremontowane perony (na stacjach Szklarska Poręba Górna oraz Piechowice), obiekty inżynieryjne, rozjazdy oraz 12,3 km torów.

Zakończenie obu inwestycji zaplanowane jest na koniec 2013 r. Pierwsi pasażerowie będą mogli podróżować tymi trasami w 2014 r.

Pociągiem do Trutnova

Starosta kamiennogórska Ewa Kocemba spotkała się z prezesem zarządu Kolei Dolnośląskich S.A. Zbigniewem Szczypińskim. W rozmowach uczestniczyli również Ryszard Kordecki z PLK i Jan Ivanko ze strony przewoźnika czeskiego.

Rozmowy dotyczyły możliwości uruchomienia linii kolejowej, która umożliwiłaby włączenie nieczynnego odcinka Sędzisław-Trutnov do codziennego rozkładu jazdy. Prezes Zbigniew Szczypiński zadeklarował pomóc w tej sprawie, czeka tylko na informacje od starostwa na temat ekonomicznej zasadności uruchomienia linii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *