Nowe trasy i numery autobusów (WAŻNE ZMIANY MPK)

Znamy nowe połączenia autobusowe, które będą obowiązywać w Świdnicy od pierwszego września. Wraz z nowym rozkładem jazdy pasażerów komunikacji miejskiej czeka prawdziwa rewolucja.

 

Znamy nowe połączenia autobusowe, które będą obowiązywać w Świdnicy od pierwszego września. Wraz z nowym rozkładem jazdy pasażerów komunikacji miejskiej czeka prawdziwa rewolucja.

Będą nowe linie autobusowe

Już powoli można się odzwyczajać od dotychczasowych połączeń komunikacyjnych w mieście. Za niecały miesiąc zostanie wprowadzony nowy układ linii autobusowych. Jedną z najważniejszych zmian, jaką czeka jesienny rozkład jazdy obowiązujący od 1 września 2015 r., jest wprowadzenie dwóch zupełnie nowych linii komunikacyjnych nr 1 i nr 51. Ta pierwsza będzie obsługiwała przystanek początkowy  przy ul. Emilii Plater na os. Młodych, przejazd przez ul. Sikorskiego do Centrum i os. Zarzecze. Linia będzie obsługiwała ul. Towarową kończąc swój bieg przy ul. Strzelińskiej. Z kolei, jak tłumaczy Magdalena Dzwonkowska, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Świdnicy, linia nr 51 ma na celu „odciążenie” już istniejących linii tj. 50 i 52. Nowy numer kursować będzie do ul. Słowiańskiej, co poprawi dojazd do I Liceum Ogólnokształcącego, świdnickiego Ośrodka Sportu i Rekreacji oraz do dwóch cmentarzy. – Wspólna częstotliwość kursowania linii 50/52 z nową linią 51 wynosić będzie 20 minut w dni robocze. Dla porównania, dziś moduł linii 50/52 ma 30 minut – wyjaśnia rzeczniczka.

„Ósemka” do likwidacji

Dużą zmianą w świdnickiej komunikacji miejskiej będzie likwidacja linii nr 8, którą obecnie jeździło najwięcej mieszkańców os. Młodych, ponieważ autobus ten w większości kursów sprytnie omijał os. Zawiszów i dzięki temu szybciej można było dojechać do centrum. Numer 8 ma zastąpić linia nr 1, która będzie kursować na trasie ul. Strzelińska – os. Młodych, a także linia nr 12, która poruszać się będzie po trasie ul. Strzelińskiej i os. Zawiszów. Tak więc osoby chcące ominąć to osiedle, będą mogły wybrać „jedynkę”.

Rewolucja w kursowaniu autobusów

Zmiany w komunikacji miejskiej będą również obejmowały wprowadzenie nowych tras i zmianę tych już istniejących. Przebieg linii nr 12 z Wieruszowa do Świdnicy zostanie skierowany z zajazdem do ul. Strzelińskiej i wydłużony do ul. Pobożnego na os. Zawiszów. Do tej pory wszystkie autobusowy kursowały najpóźniej do godziny 23, a od września w piątki i soboty aż do godziny 1 w nocy wydłużony zostanie czas kursowania linii nr 6.

Zmienią się także przystanki końcowe i początkowe dla linii nr 50 i 52. Ta pierwsza będzie rozpoczynała swoje kursy z ul. Wokulskiego, co ma ułatwić przemieszczanie się mieszkańcom os. Kolonia oraz pracownikom zakładów przemysłowych. Natomiast ta druga linia będzie rozpoczynała kursy już z ul. Kopernika.

Skąd takie zmiany?

Wydział Transportu  już od dłuższego czasu przygotowywał się do przeprowadzenia koncepcji projektu zmiany układu linii komunikacji miejskiej wraz z wykonaniem nowego rozkładu jazdy optymalnego dla sieci komunikacji miejskiej – tłumaczy Magdalena Dzwonkowska, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Świdnicy. – Utworzenie nowych linii autobusowych oraz zmodyfikowanie trasy przejazdu dla już istniejących linii komunikacyjny wynikało również z napływających do nas wniosków od mieszkańców, pasażerów i podmiotów gospodarczych.

O przeprowadzenie zmian w miejskiej komunikacji miejskiej zabiegali m. in. członkowie Świdnickiego Forum Rozwoju.

– Niewątpliwie zasadnicze zmiany w systemie kursowania świdnickiego transportu publicznego są konieczne i cieszy fakt, że po kilku latach coś ruszyło. Komunikacja miejska musi być atrakcyjna, szybka i dostępna jak najdłużej w ciągu dnia i wieczorami. Cieszy nas wiele propozycji zawartych w projekcie, w szczególności wyeliminowanie kursowania autobusów MPK w stadach oraz uruchomienie nowej linii łączącej krótką trasą osiedle z centrum i Zarzeczem – uważa Marcin Paluszek, prezes ŚFR i świdnicki radny.

Członkowie ŚFR do przygotowanej nowej optymalizacji wnieśli kilka uwag. Zwracają oni uwagę na to, że ulice Wyszyńskiego i Prądzyńskiego w weekendy są bardzo słabo obsługiwane przez autobusy. Zdarzają się półtoragodzinne przerwy w odjazdach, które utrudniają podróżowanie i wzbudzają niezadowolenie wśród mieszkańców os. Młodych. – Obawiamy się, że zmniejszenie liczby połączeń na linii nr 6 może spowodować tłok w autobusach. Warto rozważyć kursy co 15 minut, tak jak funkcjonuje to obecnie – dodaje prezes.

Rzeczniczka świdnickiego magistratu zapewnia, że kursowania autobusów będą częstsze. – Zakłada się wysoką wspólną częstotliwość kursowania linii nr 1 i nr 6 na odcinku Kopernika – plac Grunwaldzki – średnio co 10 minut w dni robocze w godz. od 7 do 16 oraz co 15 minut w godz. od 16 do 19 oraz w soboty – informuje Dzwonkowska. Dla porównania, przed wakacjami linia nr 6 kursowała średnio co 20 minut, co powodowało długie czekanie pasażerów na przystankach.

Marcin Paluszek stwierdza, że reszta zmian jest w porządku. – Poza tymi drobnymi uwagami uważamy, że przygotowane rozwiązania są bardzo dobre. W szczególności cieszy większa częstotliwość kursowania autobusów, więcej kursów wieczornych oraz w weekendy, kursy późnym wieczorem w weekendy (ostatni kurs o 1 w nocy) z centrum na osiedla – mówi.

Władze obiecują, że w połowie sierpnia ruszy duża kampania informacyjna na ten temat. Wtedy zostaną podane szczegółowe informacje o nowych liniach komunikacyjnych, zmianach w przebiegu obecnych linii komunikacyjnych, zmianach w rozkładach jazdy i korzyściach wynikających z przeprowadzonej optymalizacji komunikacji.

Beata Figurna-Garbiec

*Artykuł ukazał się w 31. numerze „Wiadomości Świdnickich” z 3 sierpnia 2015 r.

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *