„Niebieski kwiecień” w Szkole Podstawowej nr 1

Na całym świecie drugiego kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Głównym przesłaniem tego dnia jest podnoszenie świadomości społecznej na temat autyzmu. – Motywem obchodów w naszej szkole jest kolor niebieski – mówią nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Świdnicy.

Autyzm to zaburzenie rozwoju dziecka, czyli nieprawidłowe funkcjonowanie we wszystkich obszarach rozwoju. Autyzm bywa często nierozpoznany i niezrozumiały, dlatego też wiele osób z otoczenia traktuje dzieci z autyzmem jako niegrzeczne i nieprawidłowo wychowane. W Polsce autyzm rozpoznawany jest u 1 dziecka na 300.

W Szkole Podstawowej nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Świdnicy uczy się wielu uczniów ze zdiagnozowanym autyzmem. Nauczyciele codziennie pracują ze swoimi uczniami, pozostali koledzy i koleżanki z klasy są świadomi zachowań dzieci autystycznych.  – Aby podnieść świadomość uczniów naszej szkoły na temat autyzmu, zwrócić ich uwagę na problemy i potrzeby osób z autyzmem potrzebne są działania, których głównych celem było podniesienie świadomości. – tłumaczą Jolanta Lipińska i Anna Sochocka, koordynatorki obchodów Dnia Autyzmu.

Z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu w Szkole Podstawowej nr 1 podjęto szereg działa, w których uczestniczyli nauczyciele oraz uczniowie:

  • Na zebraniach z rodzicami przeprowadzono różne formy zajęć na temat autyzmu (warsztaty, prelekcje)
  • W klasach przeprowadzono prelekcje, formy warsztatowe, prezentacje multimedialne
  • Klasy VII wybrały się do kina na film
  • Wszystkie klasy przygotowały plakaty o ww. tematyce, udekorowały sale lekcyjne na niebiesko
  • Odbyła się „NIEBIESKA PARADA” wszystkich uczniów naszej szkoły oraz przedszkolaków z zaprzyjaźnionego Niepublicznego Przedszkola „Frajda”.

W dzień parady wszyscy byli ubrani na niebiesko, uczniowie mieli niebieskie balony. Niestety ze względu na niesprzyjającą pogodę parada odbyła się na hali sportowej.

Wszystkie podjęte działania miały na celu podniesienie świadomości na temat autyzmu. Badania pokazują, że to właśnie w szkołach dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają największy kontakt z rówieśnikami, bywa, że jedyny. Dlatego ważne są działania popularyzujące ten trudny temat i to nie tylko wśród uczniów i nauczycieli ale też bezpośrednio rodziców.

Fot.: SP 1 Świdnica

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *