MPK Świdnica będzie budować rozkłady jazdy
Urząd Miejski ogłosił rozstrzygnięcie przetargu na kontrolę biletów w autobusach i tworzenie rozkładów jazdy komunikacji miejskiej. Od września będzie to robić Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. w Świdnicy.
Do tej pory sześciu kontrolerów było zatrudnionych przez Urząd Miejski. Również magistrat musiał zajmować się windykacją kar za brak ważnego biletu na przejazd świdnicką komunikacją miejską.
– Ściągalność opłat karnych za przejazd bez ważnego biletu była do tej pory bardzo słaba – wyjaśnia Małgorzata Lubandy, dyrektor Wydziału Transportu UM w Świdnicy – w roku 2015 na wystawionych 1309 mandatów opłaconych w terminie zostało 432, co oznaczało koniecznośc skierowania do windykacji opłat karnych o wartości ponad 100 tysięcy złotych. Stąd w przetargu zawarta była propozycja naliczania prowizji od zwindykowanych kwot, co powinno wykonawcę ekonomicznie zmobilizować do skutecznego działania.
Zgodnie z warunkami przetargu MPK przejmie za porozumieniem stron wszystkich kontrolerów i taki stan utrzyma.
Kolejna zmiana wiąże się z tworzeniem rozkładów jazdy, rozumianym nie tylko jako drukowanie i umieszczanie na przystanka, ale przede wszystkim jako ustalanie częstotliwości kursowania na poszczególnych liniach. To zadanie przed przetargiem również należało do obowiązków pracowników Wydziału Komunikacji UM w Świdnicy, którzy za pomocą specjalistycznego oprogramowania przynajmniej dwa razy do roku przygotowywali rozkłady jazdy i dokonywali niezbędnych korekt.
– Dysponujemy specjalistycznym oprogramowaniem – wyjaśnia Tomasz Kurzawa prezes Zarządu MPK w Świdnicy – a przede wszystkim doświadczonymi praktykami, którzy czują puls miejskiej komunikacji. Przygotowywanie przez nas rozkładów jazdy uprości procedury i przyspieszy tempo wprowadzania zmian i korekt w rozkładach w odpowiedzi na sugestie gmin obsługiwanych przez spółkę albo naszych pasażerów. Poza wszystkim złożenie w jednych rękach odpowiedzialności za całokształt spraw komunikacyjnych w sposób jednoznaczny dla klientów określi kompetencje.
Uzyskana w przetargu kwota za usługi kontroli biletów, windykacji i tworzenia rozkładów jazdy jest niższa od planowanej.