Festiwal Bachowski. Muzyczna podróż w czasie (WYWIAD)
Przestrzenie zapierających dech w piersiach świątyń, historyczne utwory, malownicze miejsca i dworce, które stają się prawdziwymi salami koncertowymi. W tym tygodniu startuje Festiwal Bachowski. Co przygotowano w ramach dziewiętnastej edycji wydarzenia? Szczegóły dziennikarce Beacie Figurnej-Garbiec zdradza Krzysztof Dix ze Świdnickiego Ośrodka Kultury.
Beata Figurna-Garbiec: Przed nami XIX Festiwal Bachowski. Co wyjątkowego organizatorzy przygotowali na jego inaugurację?
Krzysztof Dix: Na początek Festiwalu w Kościele Pokoju zabrzmi muzyka francuska. Znany francuski flecista Alexis Kossenko ze swoim zespołem Les Ambassadeurs wykona kompozycje XVII-wiecznego kompozytora Marca-Antoine Charpentiera, przede wszystkim jego Leçons de ténèbres — muzykę na wielkotygodniowe nabożeństwa ciemnych jutrzni. To bardzo wyrafinowane, głębokie, poruszające utwory, które zostaną w Świdnicy wykonane przez prawdziwych specjalistów od tego repertuaru.
Hasło tegorocznego wydarzenia brzmi „Przyoblekając rzeczywistość w kształt poetycki”. Co się pod nim kryje?
Chodzi o to, że za sprawą sztuki potrafimy zmieniać zwykłe oblicze otaczającego nas świata. Słuchając muzyki sprzed 300 lat przenosimy się w czasie, dworce stają się prawdziwymi salami koncertowymi, w kościołach brzmią utwory, których można było tam słuchać kilka wieków wcześniej. Festiwal to moment świąteczny, kiedy funkcjonujemy nieco inaczej, jesteśmy uważniejsi, zwracamy uwagę na chwile, gesty, dźwięki, obrazy, które w gonitwie dnia codziennego by nam umknęły, pozwala nam się skupić na tym co ważne, a ulotne — czyli właśnie poetyckie.
Dyrektor Festiwalu Jan Tomasz Adamus w swojej wypowiedzi na stronie internetowej użył stwierdzenia, że „Festiwal Bachowski to opowieść o bezcennym krajobrazie kulturowym. Idee, które festiwal wciela w życie to działanie przeciwko ignorancji”. Co miał na myśli?
Festiwal Bachowski zawsze bardzo uważnie odnosi się do kontekstu kulturowego, w którym funkcjonuje. Z historią naszych ziem związane jest specyficzne dziedzictwo, historia trudna, ale bardzo bogata. Przedwojenna Świdnica miała bardzo bogate tradycje muzyczne, a Festiwal jest tych tradycji spadkobiercą, ma tworzyć pomost między przeszłością, a teraźniejszością — wskrzeszać dawny blask dolnośląskiej kultury. Festiwal to nie tylko koncerty, ale też projekty edukacyjne, pielęgnowanie określonego stylu życia, pobudzanie kreatywności, stwarzanie wartościowej alternatywy dla tego, co masowe i manipulujące naszymi emocjami.
Jak w tym roku prezentuje się program Festiwalu Bachowskiego? Czy będą jakieś nowości?
Nowością będzie na pewno współpraca skrzypka Jorge Jiméneza z DJ’em Slime’m ze Świdnicy — po raz pierwszy łączymy światy tak zdawałoby się przeciwstawne. Tych dwóch artystów wykona wspólnie Wariacje Goldbergowskie Bacha w bardzo szczególnym oryginalnym opracowaniu. Wraca też Robert Bachara tym razem z monumentalnym cyklem Sonat Misteryjnych Bibera — to ponad 2 godziny czystej muzyki, ale dla muzyka konieczność 15-krotnego (!) przestrajania skrzypiec, brzmi niewinnie, ale nie jest to coś dla skrzypków zwyczajnego. Sam Bachara mówi, że wykonanie tych sonat zmieniło kompletnie jego stosunek do instrumentu. Przyjadą znane zespoły zagraniczne: Lautten Compagney, London Haydn Quartet i The Gesualdo Six. Na finał wielkie oratorium Händla Juda Machabeusz — ale niestety, zainteresowanie było tak duże, że na ten koncert wejściówek już brak. Warto też zajrzeć do Strzegomia, Pożarzyska, Bielawy, Olesznej i Żarowa, w których odbędą się bardzo intrygujące kameralne koncerty.
Czy wydarzenia są podzielone na jakieś kategorie wiekowe? Czy przygotowano koncerty dla dzieci?
Koncerty są absolutnie dla wszystkich, tutaj nie ma żadnych podziałów wiekowych i ograniczeń, ale z myślą o najmłodszych słuchaczach, dla których 2-godzinny koncert to jednak za wiele, został przygotowany cykl Bach dla Dzieci, który próbuje przeciwdziałać skutkom bombardowania najmłodszych muzycznymi półproduktami. W czasie koncertów nikt nie biega po scenie w stroju misia, nie śpiewa piosenek, by klaskać w rytmie, nie zdrabnia słów. Gra się po prostu muzykę. Jak długo dzieci będą w stanie się na tej muzyce skupić i co zrobią z sytuacją koncertową, zostawiamy im samym. Zakładamy, że mają piękne umysły, które sztuka może stymulować.
Napisz do autora beatafigurna@swidnickie.pl
- Artykuł ukazał się w 30. numerze „Wiadomości Świdnickich”
FESTIWAL BACHOWSKI ŚWIDNICA 2018 – PROGRAM
„przyoblekając rzeczywistość w kształt poetycki”
27 VII — 5 VIII 2018
piątek 27 VII
19.30 KOŚCIÓŁ POKOJU | adres: pl. Pokoju 6, Świdnica
Marc-Antoine CHARPENTIER: Leçons de ténèbres et répons
LES AMBASSADEURS • Alexis Kossenko
sobota 28 VII
11.00 POŻARZYSKO Kościół św. Józefa | adres: Pożarzysko 3
śniadanie na trawie
English Breakfast
Seojin Kim skrzypce Christoph Sommer teorba Marcin Świątkiewicz klawesyn
20.00 KOŚCIÓŁ ŚW. JÓZEFA | adres: ul. Kotlarska 19, Świdnica
Heinrich Ignaz Franz BIBER: Sonaty misteryjne
Robert Bachara skrzypce Teresa Kamińska wiolonczela Jan Čizmář teorba Marek Toporowski klawesyn
23.00 KOŚCIÓŁ POKOJU | adres: pl. Pokoju 6, Świdnica
koncert nocny
Maciej Bator organy
niedziela 29 VII
10.00 KOŚCIÓŁ POKOJU | adres: pl. Pokoju 6, Świdnica
muzyka w liturgii
SPOŁECZNY CHÓR FESTIWALOWY kto chce, zaśpiewa – bez ograniczeń wiekowych! Wszystkich, którzy mają ochotę wystąpić w czasie koncertu Muzyki w Liturgii, by zaśpiewać muzykę sakralną H. Schütza i M. Praetoriusa, prosimy o kontakt info@bach.pl, +48 668 481 720. Szczegóły: www.bach.pl/chor
Marta Moneta prowadzenie Jakub Moneta organy
12:00 DZWONNICA | adres: pl. Pokoju 6, Świdnica
wariacje muzyczne na carillonie Kościoła Pokoju
Maciej Bator carillon
20.00 KOŚCIÓŁ ŚW. JÓZEFA | adres: ul. Kotlarska 19, Świdnica
John PLAYFORD Thomas RAVENSCROFT John DOWLAND Henry PURCELL
LAUTTEN COMPAGNEY
22.00 m-ce koncertu wkrótce
insomnia
wg Wariacji Goldbergowskich Bacha
Jorge Jiménez skrzypce DJ Slime gramofony
poniedziałek 30 VII
11.00 KOŚCIÓŁ ŚW. KRZYŻA | adres: ul. Westerplatte 2, Świdnica
bach dla dzieci
17:00 RED BARON HOTEL | adres: ul. Tołstoja 2, Świdnica
tea time concert
19.30 KOŚCIÓŁ ŚW. KRZYŻA | adres: ul. Westerplatte 2, Świdnica
akademia bachowska
Johann Sebastian BACH: koncerty
wtorek 31 VII
11.00 KOŚCIÓŁ ŚW. KRZYŻA | adres: ul. Westerplatte 2, Świdnica
bach dla dzieci
19.30 KOŚCIÓŁ ŚW. KRZYŻA | adres: ul. Westerplatte 2, Świdnica
akademia bachowska
Johann Sebastian BACH: koncerty
środa 1 VIII
11.00 KOŚCIÓŁ ŚW. KRZYŻA | adres: ul. Westerplatte 2, Świdnica
bach dla dzieci
19.30 KOŚCIÓŁ ŚW. KRZYŻA | adres: ul. Westerplatte 2, Świdnica
akademia bachowska
Johann Sebastian BACH: koncerty
czwartek 2 VIII
19.30 KOŚCIÓŁ ŚW. JÓZEFA | adres: ul. Kotlarska 19, Świdnica
enigma fortuna
Joseph HAYDN Wolfgang Amadeus MOZART Ludwig van BEETHOVEN
LONDON HAYDN QUARTET • Eric Hoeprich klarnet
piątek 3 VIII
19.30 KOŚCIÓŁ ŚW. JÓZEFA | adres: ul. Kotlarska 19, Świdnica
english motets
THE GESUALDO SIX • Owain Park
21.30 ŻARÓW SCENA DWORZEC | adres: Dworzec Kolejowy, ul. Dworcowa, Żarów
lamentando
Claudio MONTEVERDI Giovanni Felice SANCES Francesco CAVALLI
Marzena Lubaszka sopran Petr Wagner viola da gamba Marek Toporowski klawesyn
sobota 4 VIII
11.00 BIELAWA Pałac Hotel Dębowy | adres: Janusza Korczaka 4, Bielawa
śniadanie na trawie
na dwa klawesyny
Irmina Oboińska Marek Toporowski
18.00 KOŚCIÓŁ POKOJU | adres: pl. Pokoju 6, Świdnica
George Frideric HÄNDEL Judas Maccabaeus
Rebecca Bottone sopran Marta Wryk mezzosopran Joshua Ellicott tenor Peter Harvey bas
CAPELLA CRACOVIENSIS Jan Tomasz Adamus
niedziela 5 VIII
10.00 KOŚCIÓŁ POKOJU | adres: pl. Pokoju 6, Świdnica
muzyka w liturgii
17.00 KOŚCIÓŁ POKOJU | adres: pl. Pokoju 6, Świdnica
społeczne zakończenie festiwalu
Scena Otwarta – kto chce, zagra! Bez ograniczeń wiekowych. Wszystkich, którzy mają ochotę wystąpić w czasie sceny otwartej, prosimy o kontakt info@bach.pl, 0048 668 481 720.
Akademia Bachowska Junior
20:00 OLESZNA Kościół Wniebowzięcia NMP | adres: ul. Kościelna
bach post scriptum
Agnieszka Świątkowska Robert Bachara skrzypce Andreas Arend teorba
Szczegółowe informacje o biletach i wejściówkach znaleźć można na stronie: www.bach.pl