Drzeworyt wzbogacił kolekcję Kościoła Pokoju

To był zupełny przypadek – opowiada dr Stephan Aderhold, berliński muzykolog badający historię muzyki Kościoła Pokoju. W Norymberdze, w „Galerie Jacobsa” specjalizującej się w malarstwie od XVI wieku po współczesność, wypatrzył grafikę ze znajomym widokiem.

Zimmermann_Bodo_1

– W opisie było tylko tyle, że jest to „Dziecko na tle bramy”, bez żadnej wskazówki, że chodzi o bramę wjazdową na plac Pokoju – opowiada muzykolog.

Autor grafiki, Adolf Emil Helmut Bodo Zimmermann (1902-1945), był cenionym grafikiem związanym z wrocławskim środowiskiem artystycznym. Dzieciństwo i młodość spędził jednak w Świdnicy, a jej zabytki uwieczniał na swoich znakomitych drzeworytach. Uczył się w szkole kadetów, ale szybo wybrał drogę artystyczną zamiast żołnierskiej. Kształcił się we wrocławskiej Szkole Sztuki i Rzemiosła Artystycznego oraz w akademiach sztuki w Berlinie, Monachium i Norymberdze.

Był ilustratorem w wydawnictwach świdnickich i wrocławskich. Tematem jego prac najczęściej były śląskie pejzaże.

W 1937 roku otrzymał nagrodę artystyczną miasta Wrocławia, a w roku 1938 – nagrodę artystyczną Śląska. Całą wojnę spędził na froncie, m.in. jako grafik – swoje wojenne rysunki publikowane w prasie niemieckiej podpisywał Bozi. Zgłosił się na ochotnika do obrony Festung Breslau, a po kapitulacji Wrocławia trafił do niewoli sowieckiej. Został wywieziony do Stalingradu, zmarł latem 1945. Jego grafika wzbogaciła archiwum Kościoła.

Źródło luteranskaenklawa.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *