Do Warszawy po obwodnicę Świdnicy

Zakończyły się konsultacji publiczne w sprawie budowy południowej obwodnicy Świdnicy. Zadanie to ma ogromną wagę w wykluczeniu ruchu tranzytowego ze Świdnicy. Koszt realizacji zadania wyceniono na ponad 500 mln. zł.
Zakończyły się konsultacji publiczne w sprawie budowy południowej obwodnicy Świdnicy. Zadanie to ma ogromną wagę w wykluczeniu ruchu tranzytowego ze Świdnicy. Koszt realizacji zadania wyceniono na ponad 500 mln. zł.
Do piątku, 30 stycznia mieszkańcy oddawali podpisy by inwestycja znalazła się na liście zadań do realizacji.
– W imieniu prezydent Beaty Moskal – Słaniewskiej dziękujemy mieszkańcom Świdnicy i okolic za te wszystkie głosy, wsparcie oraz włączenie się w akcję – mówi zastępca prezydenta, Szymon Chojnowski.
Akcja zbierania podpisów pod patronatem prezydent Beaty Moskal-Słaniewskiej i Przewodniczącego Rady Miejskiej Jana Dzięcielskiego, przy zaangażowaniu Posłów na Sejm RP Teresy Świło i Roberta Jagły, radnych miejskich, lokalnych przedsiębiorców oraz urzędników spowodowała, że swoje poparcie wyraziło 3670 osób (na dzień 29 stycznia).
– Nasze działania są po to, aby Warszawa też widziała, że Świdnica walczy o to, żeby ta obwodnica znalazła się na liście krajowej na lata 2014 – 2023. Ja, jako członek komisji infrastruktury podjęłam wszelkie starania, żebyśmy walczyli o tę naszą obwodnicę, która jest bardzo potrzebna mieszkańcom Jak wiemy, dotychczas Świdnica jest podzielona ulicą Zamenhofa na dwie części. Samochody, które przejeżdżają przez miasto bardzo utrudniają życie i myślę, że dołożenie obwodnicy na listę krajową spowodowałoby mniejszy ruch na ulicy Zamenhofa i polepszenie komunikacji chociażby ze Strzegomiem czy Dzierżoniowem. To jest dla nas ważne i o to walczymy – dodaje poseł.
30 stycznia w Warszawie w sali kinowej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju odbyła się konferencja konsultacyjna dotycząca projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Uczestniczyli w niej poseł Teresa Świło i zastępca prezydenta Świdnicy Szymon Chojnowski. Przekazali oni na ręce minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak i wicepremiera Janusza Piechocińskiego podpisy mieszkańców oraz zabrali głos w tej sprawie. Choć obwodnica stoi wciąż pod znakiem zapytania, w trakcie spotkania podano dobrą dla nas wiadomość – obwodnica świdnicka znalazła się w wąskim gronie ośmiu obwodnic w kraju, które w procesie konsultacji uzyskały najwięcej wniosków i uwag (formularze internetowe i podpisy mieszkańców). W obecnej chwili jeszcze trudno wyrokować, czy akcja i aktywny lobbing władz miasta przełoży się „automatycznie“ na wpisanie obwodnicy na listę podstawową, jednak możemy na pewno powiedzieć, że głos mieszkańców Świdnicy dotarł do MIR i został dostrzeżony przez minister.
Lista rezerwowa, jak pokazuje dotychczasowa praktyka, oznacza duże szanse na realizację inwestycji, z kolei lista podstawowa to tzw. „pewniaki“ – najważniejsze i największe inwestycje drogowe w kraju, składa się przede wszystkim z fragmentów dróg ekspresowych i autostrad oraz obwodnic dużych miast. Ponadto, jak powiedziała minister Maria Wasiak, nawet jeśli konkretna inwestycja nie znajdzie się na liście podstawowej lub rezerwowej, to nadal będą instrumenty i możliwości, aby włączyć ją do realizacji.
– Te listy nie zostaną definitywnie zamknięte. Będziemy poszukiwać nowych form realizacji potrzebnych inwestycji – ocenia minister.
Sprawozdanie z przebiegu i wyników konsultacji zostanie przekazane do wiadomości publicznej przez MIR w terminie 30 dni od dnia zakończenia konsultacji.
Napisz do autora: marlenamech@swidnickie.pl
{fcomment}