Black Friday

Robisz zakupy w internecie? Świdniccy policjanci ostrzegają przed oszustami. Szczególnie w przeddzień Black Friday czyli zakupowego szaleństwa w okresie przedświątecznych promocji i wyprzedaży.

Zbliża się Czarny Piątek, tuż za nim 6 grudnia czyli „Mikołajki”. Sklepy kuszą promocjami i wyprzedażami. Coraz chętniej zakupy robimy przez internet. Wałbrzyscy policjanci informują na co zwrócić uwagę i jakich reguł przestrzegać, aby nie dać się oszukać. – Należy pamiętać, iż zakupy w sieci najlepiej dokonywać w sprawdzonych, autoryzowanych i zarejestrowanych sklepach internetowych. Przed przesłaniem pieniędzy kupujący powinien sprawdzić, czy firma oferująca nam produkty i usługi w ogóle istnieje – mówią mundurowi. Pomogą nam w tym dwie witryny. W wyszukiwarce Baza Internetowa Regon jesteśmy w stanie sprawdzić sprzedającego po NIP-ie, REGO-nie lub KRS-ie. Natomiast poprzez np. stronę JakiToBank.pl sprawdzimy numer rachunku bankowego oraz ewentualne wpisy innych użytkowników, co do wskazanego rachunku.

Robiąc zakupy należy oczywiście zwrócić szczególną uwagę na inne ważne czynniki. Warto sprawdzić komentarze i opinie o sprzedającym – bezpośrednio w serwisie sprzedażowym jak i poprzez wyszukiwarkę internetową, numer telefonu sprzedającego – czy jest to numer polskiej sieci telekomunikacyjnej, czy sprzedającego pojawia się w wyszukiwarce internetowej i jakie wpisy się do niego odnoszą oraz  od kiedy użytkownik posiada konto w serwisie sprzedażowym  – warto uważać, a wręcz  unikać nowych kont. W przypadku mniej popularnych sklepów internetowych należy sprawdzić, gdzie zarejestrowana jest domena strony sklepu- sprawdzić, czy na stronie sklepu wskazany jest jego adres, telefon i regulamin oraz  ocenić wizualnie profesjonalizm wykonania strony sklepu internetowego.

Osoba, która stała się ofiarą oszustwa internetowego ma prawo złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w jednostce policji lub w prokuraturze, najlepiej najbliższej dla miejsca zamieszkania lub miejsca, w którym w danym momencie się znajduje. Ze względu na możliwość utraty lub zniszczenia danych informatycznych zawiadomienie o popełnieniu tego typu przestępstwa, należy złożyć możliwie w jak najkrótszym czasie od momentu jego ujawnienia. Zwiększa to szanse organów ścigania na zabezpieczenie kompletnego materiału dowodowego i ustalenie sprawcy.

Kilka wskazówek dla kupujących w Internecie:
1. Bardzo tanie = bardzo podejrzane.
2. Zwróćmy uwagę na ilość komentarzy.
3. Sprawdźmy w karcie sprzedawcy komentarze (pozytywne, neutralne, negatywne), ale także od kiedy osoba jest użytkownikiem serwisu i co sprzedawała/sprzedaje
4. Czytajmy dokładnie wszystko, co jest na aukcji napisane, jeżeli czegoś brak – pytajmy przez telefon lub mailem.
5. Poprośmy o numer telefonu stacjonarnego, poszukajmy jaki numer widnieje pod nazwiskiem sprzedawcy w książce telefonicznej (dostęp na poczcie lub online), sprawdźmy kod pocztowy i numer kierunkowy czy zgadzają się z miejscem zamieszkania sprzedawcy.
6. Zrezygnujmy z aukcji, w których nie ma możliwości odbioru osobistego, nawet gdy mieszkamy daleko, zapytajmy czy można po towar zgłosić się osobiście.
7. Potwierdzajmy wygranie licytacji, ale z wpłatą pieniędzy poczekajmy kilka dni, żeby upewnić się czy wszystko jest w porządku. Opóźni to czas dostawy, ale w przypadku gdy konto zostało przejęte przez osobę podszywającą się, zmniejszamy ryzyko. W ciągu tych kilku dni prawdziwy właściciel zorientuje się i powiadomi portal aukcyjny, a oni nas.
8. W przypadku cennych przesyłek wybierajmy list/paczkę z zadeklarowaną wartością. Ustalmy ze sprzedawcą, kto zapłaci za tę usługę. Wiele firm, np. kurierskich, oferuje ubezpieczenie bez dodatkowych opłat. Omówmy też sposób zapakowania towaru. Im lepiej zapakowany przedmiot, tym mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia towaru.
9. Gromadźmy całą korespondencję. Nie zajmuje wiele miejsca, a jest bezcennym dowodem kontaktów ze sprzedającym.
10. Pamiętajmy, że strony mają 7 dni na nawiązanie kontaktu i finalizację sprzedaży. Wielu sprzedawców prowadzi równocześnie wiele transakcji. Bądźmy wyrozumiali, jeśli sprzedawca nie kontaktuje się z nami natychmiast.
11. Jeśli towar nie dotarł, nie panikujmy. Przesyłka mogła zaginąć z różnych powodów. Skontaktujmy się ze sprzedawcą, który powinien iść na pocztę i wyjaśnić sytuację. Poprośmy go o numer nadania, datę wysłania, adres urzędu pocztowego i odwiedźmy własny oddział pocztowy.

(opr)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *